Hoe ik onze berg wasgoed in 5 stappen onder controle kreeg

Berg wasgoed onder controle krijgen

Hoe ik onze berg wasgoed in 5 stappen onder controle kreeg

Bijna elk huishouden met kinderen kent de eindeloze berg wasgoed. Als ik andere moeders hoor praten, hebben ze het vaak over de volle wasmanden die hun weg naar de wasmachine moeten vinden. De stapels schone kleren die gevouwen, gestreken en opgeborgen moeten worden. En hoeveel tijd het allemaal in beslag neemt. Zo herkenbaar!

Vroeger was het geen probleem…

Voor we kinderen kregen was het bijhouden van de was zelden een probleem. Maar toen we met z’n 5’en (2 volwassenen en 3 kinderen onder de 4 jaar) waren, lukte dat ons niet meer. Ik zag overal stapels wasgoed liggen die mij het gevoel gaven dat ons leven grotendeels om vuile en schone kleren draaide. Dit maakte ons huis ook nog rommeliger, waardoor ik er niet alleen gek en moedeloos van werd, maar ook onrustig.

De eindeloze berg wasgoed moest plek maken voor leukere dingen

Omdat ik me niet langer zo wilde voelen en leven, besloot ik om onze wasroutine eens kritisch onder de loep te nemen met als doel een praktisch systeem te bedenken die bij onze gezin, gewoontes en manier van leven passen. Op die manier zorgden we niet alleen dat we de controle kregen over deze huishoudelijke taak, maar ook dat we meer tijd overhielden voor leukere dingen.
Omdat ik weet dat veel moeders hiermee worstelen, vertel ik je hoe ik het stap voor stap heb aangepakt.

Stap 1. Wasmanden plaatsen op de plekken waar we de vuile was verzamelen

Een rondje door ons huis leerde mij dat we in de badkamer, kinderkamers en benedenverdieping de vuile was verzamelden.

– Badkamer

Eerst heb ik gekeken welke kleuren kleren wij vaak droegen en wat bij elkaar in 1 wasmand kon. Zo ben ik achter gekomen dat het praktischer was om het aantal wasmanden uit te breiden van 3 naar 5. Zo belandde niks meer op de vloer.

Bij het aanschaffen van de wasmanden heb ik rekening gehouden met de inhoud van onze wastrommel. Door hier rekening mee te houden was het niet alleen makkelijk om te zien wanneer het weer tijd was om een wasje te draaien, maar hadden we zelden een overvolle wasmachine of ‘restjes’ over.

– De slaapkamer van de kinderen

Een andere plek waar zich vuile kleren verzamelde was het hoekje van de commode of de vloer ernaast. Dit kwam omdat wij enerzijds altijd vergaten om de kleertjes in de wasmand te doen die in de badkamer stond. Anderzijds bleek het (onbewust) logischer en praktischer om de vuile kleertjes naast de commode te leggen.

De oplossing was dus om 1 wasmand naast de commode te plaatsen. En ja, het pakte goed uit! Sindsdien staat er op elke kinderkamer 1 wasmand.

– Benedenverdieping

Toen de kinderen klein waren, had ik altijd een voorraad schone luiers, spuugdoekjes en een paar setjes schone kleren in de lade onder de box liggen voor het geval dat ze een ongelukje kregen. Zo hoefde ik niet elke keer naar boven te lopen om een baby, peuter of kleuter te verschonen.

Deze praktische oplossing had ook zijn keerzijde: vuile t-shirtjes, rompertjes en broekjes verzamelden zich op 3 plekken op de benedenverdieping. Namelijk in een hoekje van de box, op de vloer naast de box en op de trap. Deze stapeltjes zorgden voor rommel, onrust en een onfris gevoel. Vooral dat laatste was een doorn in mijn oog.

Dus kwam er een extra wasmand op de benedenverdieping. Omdat de woonkamer geen optie was (ik wilde niet continu tegen een wasmand aankijken en we hadden geen ruimte voor), heb ik die in de keuken neergezet.

Dit pakte in ons geval goed uit omdat wij na het verschonen of omkleden van een van de kinderen altijd naar de keuken liepen om onze handen te wassen. Het meenemen van vuile kleertjes, slabbetjes of spuugdoekjes naar de keuken voelde niet als een extra handeling.

Stap 2. Bepalen welke dagen we het best de was konden doen

Eerst deden we elke dag een was om zo geen achterstanden op te lopen. Voor veel mensen een prima wasroutine, maar niet voor ons. Eerst moest ik achterhalen waar het aan lag.

Het eerste wat mij opviel was dat op de dagen dat we beiden werkten we geen puf, zin en energie hadden om ‘s avonds nog een wasje te draaien, drogen, vouwen, strijken en op te bergen. Dit kwam omdat wij drukke en vaak lange werkdagen hadden. Als we eenmaal thuis waren, hadden we onze handen vol aan het verzorgen en aandacht geven aan onze kinderen.

Wat mij ook opviel was dat we op onze parttime dagen en weekenden ons wasgoed makkelijker en sneller konden wegwerken. Bovendien bleef er zelden iets in de wasmachine of droger liggen. Dus besloten we om alleen op onze vrije dagen de was te doen.

En yes, na een paar weken bleek dit de oplossing te zijn! Met 4 wasdagen per week waar we gemiddeld 2 wasjes deden (mits er voldoende droogruimte was), waren we 1 stap dichterbij ons doel.

Stap 3. Kleren sorteren en wassen

De volgende stap was het sorteren eenvoudiger maken. Daarom heb ik de 5 wasmanden in de badkamer gelabeld zodat de grote- mensen- was voortaan automatisch op kleur werd gesorteerd. Zo heb ik 1 wasmand gelabeld voor de donkere was (zwart, grijs en blauw). De 2e voor de bruine, beige en gele was. De 3e alleen voor de witte was. De 4e voor rood, paars en roze. En de 5e wasmand voor overige wasgoed zoals dekbedovertrekken, hoeslakens, baddoeken, theedoeken, stofdoeken etc.

Stapel wasgoed bijhouden-gewoon opgeruimd

Voordat de kleren in de wasmachine gingen, deed ik een sorteerronde waarbij ik ons ondergoed in een waszak stopte. Hetzelfde deed ik ook met de sokken. Dit is een tik van me die mij bij het hangen drogen (gevoelsmatig) tijd scheelt en weessokken scheelt.

De grote- mensen-was wordt allemaal op 30 graden gewassen. Op deze manier houd ik me zo veel mogelijk aan de wasvoorschriften en pak ik het meteen praktisch aan.

De kinderen waren destijds goed voor gemiddeld 2 soms 3 kinderwasjes per week. Voor de wasmachine sorteerde ik hun was in sokken en overig. De sokken stopte ik in een waszak om zo min mogelijke weessokken over te houden. Omdat ze allergieën hadden waren dit 60 graden wasjes.

Nu de kinderen pubers zijn, is de hoeveelheid was flink afgenomen omdat ze bijvoorbeeld hun spijkerbroeken vaker dragen. Ook wassen we hun kleren niet meer apart. De wasmand die ik gebruikte voor de bruine was, heb ik weggedaan. Deze kleur wordt tegenwoordig samen met de donkere was gewassen. Wel wassen we alle broeken en spijkerbroeken apart. Verder heb ik dezelfde wasdagen aangehouden. Dit alles komt op gemiddeld 6-7 wasjes per week.

Stap 4. Drogen en strijken

Mijn volgende doel was om waar mogelijk nog meer tijd te winnen door het drogen en strijken anders aan te pakken. Om dit voor elkaar te krijgen ging alles wat in de droger kon, er gewoon in. Dit was met name kinderkleding, beddengoed, spuugdoekjes, slabbetjes, baddoeken, thee- en keukendoeken.

Overhemden, blouses en t-shirts hingen we aan een kledinghanger aan het wasrek. Dit had 2 voordelen. Ten eerste minder kreukels waardoor we bijna niets hoefden te strijken. En mocht het toch nodig zijn, dan was dat zo gedaan omdat de strijkplank voortaan leeg stond. Ten tweede als deze kleren eenmaal droog waren, gingen ze zo de kledingkast in.

De rest van de kleren hingen we aan de droogtoren. Broeken hingen we aan het droogrek boven de trapgat. Door de warme luchtstroming waren ze binnen 24 uur droog en vrijwel zonder kreukels waardoor we nog minder hoefden te strijken. Dit bevalt zo goed dat we het nu nog steeds doen.

Stap 5. Vouwen en opbergen

Nu alle droge overhemden, blouses en t-shirts zo in de kledingkast konden, hadden we minder was om op te vouwen.

Een ander inzicht die ik kreeg was dat ik in die tijd het niet fijn noch leuk vond om op zolder kleren te vouwen. Bovendien kon ik de kinderen niet alleen beneden laten. En ze meenemen naar zolder vond ik ook wat. Hierdoor stelde ik het vouwen zo lang mogelijk uit waardoor er bergen schone wasgoed ontstonden.

De makkelijkste oplossing was om alles beneden te vouwen. Zodra de was droog was nam ik het mee en terwijl de kinderen speelden of als ze hun slaapje deden, ging ik mijn gang. Het leuke was dat mijn kleuter en peuter mij graag hielpen met stapeltjes maken, sokken vinden en soms zelfs kleertjes vouwen.

Als alles per gezinslid of bestemming gevouwen was, legde ik de stapeltjes in de klapkrat waarna ik een rondje door het huis maakte om alles op te bergen.

Sinds de zolder verbouwd is, doe ik al het vouwwerk daar terwijl ik naar muziek, een luisterboek of podcast luister. Nu de kinderen pubers zijn, maak ik per gezinslid een stapel gevouwen was die ze zelf in hun kast opbergen. Door de kinderen erbij te betrekken, houd ik meer tijd over.

De stapels wasgoed zijn onder controle & wij houden meer tijd over

Vanaf het moment dat we onze wasroutine hadden aangepast en eraan gewend waren, was het makkelijker om onze berg wasgoed onder controle te krijgen en vooral te houden.

Ons huis ziet er nu niet alleen netter uit maar we zijn ook minder tijd kwijt aan het huishouden wat ons meer ruimte gaf om leuke dingen te doen. En het fijnste vind ik dat ik me sindsdien rustiger en vrolijker voel.

 

Wil je mijn handige opruimtips ontvangen? Schrijf je in voor mijn Opruimmails.

 

 

Eerder verschenen blogs

In 5 stappen naar een opgeruimde kledingkast

Kies de opruimmethode die het beste bij je past – Kledingkast opruimen

Je kledingkast opruimen: Wat doe je met de twijfelgevallen?

 

*In dit artikel maak ik gebruik van affilatie marketing. Dit houdt in dat, indien je iets koopt via mijn link, ik mogelijk een klein percentage ontvang. Dit kost je niets extra. Ik wil je alvast hartelijk bedanken als je iets koopt via mijn link.

 

Delen op:

Tags:
Elma
Elma
elma@gewoonopgeruimd.nl

Hoi! Ik ben Elma Gomes-Jardin. Ik ben moeder van 3 pubers en voormalig sloddervos met een passie voor structuur en rust. Als voormalig rommelkont weet ik hoe het is om te worstelen met een overdaad aan spullen, een overvolle agenda en een huishouden dat alles behalve op rolletjes loopt. Het ontspullen, organiseren en opruimen van mijn huis heeft mij veel ruimte, rust en tijd gegeven. Omdat ik weet dat veel vrouwen ook worstelen met hun huishouden, deel ik hier al mijn opruimtips.

Geen reactie's

Geef een reactie

delingen