Hoe jij het opruimen van je huis als goede voornemen kunt volhouden

tips om je goede voornemens vol te houden

Hoe jij het opruimen van je huis als goede voornemen kunt volhouden

Goede voornemens volhouden is voor de meeste mensen best een dingetje. De wetenschap beaamt dit ook. Uit onderzoek blijkt namelijk dat tegen de 2e week van januari, maar 25% van de goede intenties als een propje papier in de papierbak belanden. Als jij bij de volhouders wilt horen, dan is het zaak om je goede voornemens voor het nieuwe jaar slim aan te pakken. Zeker als jij je voorneemt om je huis komend jaar op te ruimen. Daarom heb ik dit artikel geschreven. Hierin vertel ik je welke stappen je moet nemen zodat jij deze populaire goede voornemen makkelijker kunt volhouden.

Wat zijn goede voornemens nou eigenlijk?

In de regel is een goed voornemen iets waarin jij in de loop van het nieuwe jaar beter in wilt worden. Je kunt zo’n voornemen ook zien als jouw thema voor het komend jaar. Andere definities die ik vaak tegenkom zijn: doel, intentie, koers, richting of wegwijzer.

Persoonlijk vind ik het belangrijk om mijn goede voornemen te zien als iets waarin ik beter wil worden. Sommige voornemens zie ik als een vrijblijvende kans om iets nieuws te proberen. Andere om een nieuwe gewoonte eigen te maken.

Door op deze manier ernaar te kijken, doe ik iets wat voor mij heel belangrijk is. Namelijk de lat een flink stuk lager zetten. En dat maakt dat ik mijn goede voornemens makkelijker volhoud met als gevolg dat de kans van slagen en dus mijn doel bereiken groter is. Sinds ik dit doe, ben ik niet meer de titelhouder ‘Gestrande goede voornemens’ van mijn familie 😅.

Goede voornemens volhouden is vergelijkbaar met het trainen voor een marathon

Al heb ik zelf nooit getraind voor een marathon, weet ik dat je volgens een bepaald schema moet trainen. Dit trainingsschema bestaat uit verschillende onderdelen zoals snelheid, duurloop, heuveltraining en noem maar op. Zo’n training vraagt minstens 6 maanden inzet. Maar deze tijdsinvestering en bijbehorende training zijn niet voor niets. Ze zijn bedoeld om je over de finish te krijgen. Waar je vol trots een mooie medaille in ontvangst mag nemen.

Bovenstaand geldt zeker ook als jij van je goede voornemens een nieuwe gewoonte wilt maken. Zoals je huis opgeruimd houden. Wat veel mensen trouwens niet beseffen is dat het minstens 6 weken duurt voor een nieuwe gewoonte beklijft. Afhankelijk van je doorzettingsvermogen, discipline of hoe jouw brein werkt, duurt het zeker 3 tot 6 maanden voor iets nieuws helemaal geïntegreerd is in je persoonlijkheid. En het dus je 2e natuur wordt om je spullen na gebruik meteen op te bergen.

Hoe houd je goede voornemens vol?

Zoals je hierboven gelezen hebt, is het volhouden van goede voornemens meer dan het opstellen van een lijstje ambitieuze doelen. In het geval dat jij je huis wilt opruimen, moet je bijvoorbeeld tijd in een goede planning steken. Je verwachtingen een flink stuk bijstellen want vaak denk je meer te kunnen doen dan de praktijk dat toelaat. En zeker proactief aan de slag moeten om hobbels in de weg te tackelen.

Als je nu denkt ‘Dit is me te ingewikkeld’, ho maar! Lees eerst onderstaande tips om het opstellen van je goede intenties stapsgewijs aan te pakken. Je zult zien dat je met een goede voorbereiding het ontspullen van je huis wel kunt volhouden.

1. Kies 1 concrete voornemen voor komend jaar

Om van je voornemen een succes te maken, is het van belang dat je 1 plek uit jouw lijstje kiest om op te ruimen. Het voordeel hiervan is dat je er alle aandacht voor hebt. Daarnaast is het makkelijker alles in het werk te stellen om je daaraan te houden.

Het beste is om een plek te kiezen die jij belangrijk vindt en tegelijkertijd een grote impact op je leven heeft. Bijvoorbeeld de woonkamer, je kledingkast of je administratie.

Vervolgens ga je je doel zo concreet mogelijk verwoorden. Want jouw brein kan helaas weinig met de woorden: een opgeruimde woonkamer, een opgeruimde kledingkast of een overzichtelijke administratie. Het zijn namelijk vage begrippen voor je grijze massa.

Heb je geen idee hoe je je doel zo concreet mogelijk kunt maken? Dan helpt het vaak om jezelf af te vragen waarom je een opgeruimde woonkamer wilt. Wat wil je in die ruimte doen wat je op dit moment niet kunt. Hoe voel je als je op de bank zit? In het geval van een opgeruimde kledingkast: wat versta je onder een opgeruimde kledingkast? Wat levert het je op? Wat bespaar je ermee?

Maak het zo concreet mogelijk. Wanneer dat namelijk kraakhelder is, vergroot je de kans dat je het voornemen volhoud. En je huis eindelijk op orde krijgt.

Lees ook: Huis opruimen: waar moet ik beginnen?

2. Gebruik positieve woorden om je goede voornemen te verwoorden

Het is ontzettend belangrijk om je kraakheldere voornemen in positieve woorden te verwoorden. Onze hersenen snappen het woord ‘niet’ namelijk niet. Dus als je zegt ‘ik ga komend jaar niet zomaar kleren in mijn kast proppen, ziet jouw brein alleen de woorden ik ga komend jaar zomaar kleren in mijn kast proppen.

Daartegenover zijn onze hersenen super gevoelig voor positieve woorden. Dus wil je het opruimen langer volhouden, vermijd negatief geformuleerde voornemens. En neig je tot een negatieve formulering, steek het in een positief jasje. Bijvoorbeeld: ‘ik ga komend jaar niet zomaar kleren in mijn kast proppen’ giet je beter om in ‘ik ga komend jaar elke dag 1 kledingstuk in de kast terugleggen.

Bovenstaand voornemen is zowel positief en super concreet verwoordt. Dit heeft trouwens nog 1 voordeel. Doordat het in een positief jasje gestoken is, voelt het niet als een straf. Je ontzegt jezelf namelijk niets want je gaat komend jaar elke dag juist iets in de kast terugleggen 😉. Wat het volhouden van je voornemen een stuk makkelijker.

Wanneer je een positief verwoorde voornemen koppelt met een positief gevoel, dan is de kans dat je je goede voornemens volhoudt nóg groter. Terugkerend op de kledingkast voorbeeld, die ziet er dan zo uit: Ik ga komend jaar elke dag 1 kledingstuk in de kast terugleggen zodat ik relaxed aan mijn dag kan beginnen.

Lees ook: Hoe ruim ik mijn kledingkast als een pro op?

3. Hak je voornemen in kleine stukken

Je hebt het opruimen van je woonkamer als concrete voornemen gekozen. Deze heb je vervolgens in een positief jasje gestoken en gekoppeld aan een goed gevoel. Nu is het tijd om de weg naar het halen van je doel in kleine stukjes te hakken zodat je je goede voornemen makkelijker kunt volhouden. En uiteindelijk behaalt.

Allereerst maak je een lijst met alle plekken die je moet opruimen om je doel te halen. Het is hierbij belangrijk om de stappen zo klein mogelijk te maken. Zo voorkom je dat je het gevoel hebt dat je een berg moet beklimmen.

Hoe kleiner de plek, hoe behapbaarder het is om deze aan te pakken. Een kleine plek per keer ontspullen, heeft trouwens zo zijn voordelen. Zo is het is een goede manier om uitstelgedrag tegen te gaan. Elke plek dat je met succes opgeruimd hebt, smaakt vaak naar meer. Als laatste kun je makkelijke met minder makkelijke plekken afwisselen. Dat laatste vooral is een uitstekende manier om de motivatie erin te houden.

En blijkt een plek te moeilijk en dreig je daardoor te falen? Geen paniek! Want iets moeilijk of zwaar vinden is niet meteen een mislukking. Gooi daarom de handdoek niet in de ring. Het is puur een teken dat je nog niet klaar bent om deze stap te nemen. Of dat ie te groot is.

In zo’n geval ga gewoon terug naar de tekentafel. Kijk of je deze plek in nog kleinere stukjes kunt hakken. Of kies simpelweg een andere. Het liefst eentje waarvan je het gevoel hebt: deze kan ik wel opruimen! Je zult zien dat je op deze manier toch op de juiste koers blijft en gemotiveerd je voornemen langer vol houdt.

Lees ook: 5 Makkelijke plekken in huis waar je direct kunt beginnen met opruimen

4. Maak een haalbare & reële planning

Een haalbare, maar vooral reële planning is essentieel om je goede voornemen vol te houden. Stel je wil 3 keer per week 2 uurtjes opruimen, maar je hebt een fulltime baan, 3 jonge kinderen en je wilt ook nog een opleiding afronden die super belangrijk is voor je huidige functie. De kans is groot dat je binnen een paar weken geen zin meer hebt in opruimen en een frustratie rijker bent geworden.

Vergeet niet, goede voornemens zijn nieuwe gewoontes aanleren. Dus wil je komend jaar 3 keer per week 2 uurtjes opruimen? Begin bijvoorbeeld met 1 keer per week 30 minuten. Vervolgens noteer de dag en tijdstip waarop je wilt opruimen in je agenda. En behandel deze afspraak als alle een belangrijke afspraken in je agenda hebt staan.

Bij een goede planning hoort ook evaluatiemomenten. Dus plan deze ook in en ga elke maand na hoe het gaat. Wanneer het goed gaat, ga je op dezelfde voet door. Of breid je het opruimen uit naar bijvoorbeeld 1 keer per week 1 uurtje of 2 keer per week 30 minuten opruimen.

Maar wat als 1 keer in de week ½ uur je moeite kost of niet haalbaar blijkt te zijn? Ga allereerst na waarom het niet lukt. Misschien ben je bezig met spullen waar teveel emotie aan vast zit. Hoe zit het met het tijdstip waarop je wilt opruimen? Is het wel te combineren met je werk en gezin? Wellicht moet je keuzes maken zoals 1 in plaats van 2 afleveringen van je favoriete Netflix serie te kijken zodat je toch ½ uur per week kunt opruimen. Of is het tijd om de hulp van iemand in te schakelen die je kan helpen ontspullen en organiseren.

Lees ook: Wanneer heb je de hulp van een professional organizer nodig?

5. Schrijf je voornemen op en deel het met anderen

Een van de dingen die helpt om je goede voornemen vol te houden is deze op een groot vel papier te schrijven. Al helemaal als je naast je positief geformuleerde voornemen ook erbij schrijft hoe de ruimte die je wilt opruimen eruit ziet, wat je graag in doet en hoe jij je voelt als het eenmaal opgeruimd is. Wat veel mensen niet weten is dat het opschrijven enorm motiverend is om je voornemen vol te houden. Je hebt in feite de eerste stap gezet.

Wat ook goed werkt, is een moodboard board maken. Zeker als je visueel ingesteld bent. Je kunt een papieren versie maken, maar op Pinterest kun je dat net zo makkelijk doen. Het voordeel van dat laatste is dat je geen tijdschriften hoeft te verzamelen, knippen en plaatjes te plakken. Kortom, het scheelt je rommel.

Vervolgens plaats je het vel papier of moodboard op een zichtbare plek. Bijvoorbeeld op de deur van je kledingkast of naast de spiegel in de badkamer. Ergens waar je het elke dag ziet. En wil je je voornemen meerdere keren per dag zien? Maak er een foto van en gebruik deze als het startscherm, achtergrond of screensaver op je telefoon en laptop.

Wil je de kans van slagen nog groter maken? Deel je voornemen met je familie of vriendinnen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je dan 80% meer kans hebt om deze vol te houden. Omdat je het deelt, heb je een publieke belofte gemaakt. Zo’n publieke belofte houd je scherp omdat je een goede indruk op anderen wilt maken en geen gezichtsverlies wilt lijden.

Het delen van je goede voornemen heeft nog 1 belangrijke voordeel. Je kunt rekenen op de steun van je familie, vrienden en kennissen. Ze zijn je stok achter de deur. Wie weet, vind je een maatje met wie je samen aan dezelfde doel kunt werken. Zou het niet fijn zijn om samen over het opruimen te hebben? Tips uitwisselen. En wie weet zo het opruimen zelfs leuker maken.

Lees ook: 5 Tips waarmee je opruimen een stuk leuker maakt

6. Bereid je voor op tegenslagen

Als er iets is wat helaas hand in hand gaat met opruimen, dan is dat tegenslagen, valkuilen en terugvallen in oude gewoontes. Onder het mom van een goed voorbereide vrouw (en man) telt voor 2, is het daarom belangrijk om je goed voor te bereiden op mogelijke tegenslagen.

Vroeg of laat zul je op vakantie gaan of zal een drukke periode op het werk meer aandacht van je vragen. Misschien word je ziek of komt je hele gezin thuis te zitten vanwege een lockdown. Door deze gebeurtenissen raak je geheid uit je opruim ritme.

Daarom is het belangrijk dat je van tevoren een noodplan maakt zodat je tegenslagen kunt tackelen. Begin door eerst te noteren welke hobbels je allemaal kunt verwachten. Vergeet niet om ook negatieve gevoelens of overtuigingen hierin mee te nemen. Want die kunnen flink wat roet in het eten gooien. Vervolgens maak je je noodplan zodat je deze situaties en mindfucks kunt tackelen.

Een voorbeeld hoe je je op zo’n tegenslag kunt voorbereiden: Stel dat je kinderen thuisonderwijs moeten volgen. Door deze hobbel kun je op je parttime dag niet in alle rust 2 uurtjes aan het opruimen van de zolder besteden. Maar wat is dan wel mogelijk? Misschien kun je in plaats van 2 uurtjes, 30 minuten opruimen. Het is altijd meer dan niks doen, toch?

Hobbels zijn vervelend maar gelukkig zijn de meeste ook van tijdelijke aard. Wees dus niet te hard voor jezelf. Adem in, adem uit. Hou je doel vooral voor ogen en ga morgen verder met opruimen.

Lees ook: Hoe vind ik de motivatie om te (blijven) ontspullen

7. Beloon jouw doorzettingsvermogen

Als je je hele huis wilt opruimen en organiseren, dan weet je dat je daar nog even mee bezig bent voor je het eindresultaat ziet. En dat maakt het volhouden van je voornemen moeilijk. Een manier om het volhouden makkelijker te maken, is jezelf regelmatig belonen voor elke overwinning. Hoe klein die ook is. Volgens psychologen blijkt het beste om de nadruk te leggen op je doorzettingsvermogen in plaats van het resultaat.

Maar wees wel voorzichtig hoe jij jezelf beloont. Als je bezig bent met ontspullen, raad ik je niet aan om voor een materiële beloning te kiezen. Voor je het weet slibt je huis weer dicht terwijl je zo hard je best hebt gedaan om te ontspullen. Tenzij je, net als een van mijn klanten, toe bent aan een nieuwe bank natuurlijk.

Het beste is om jezelf te belonen met iets lekkers. Beter nog: een ervaring! Bijvoorbeeld een luxe kop koffie nadat je een lade of kast hebt opgeruimd waar je als een berg tegen op zat te kijken. Misschien ben je gek op lang in bad liggen. Nou, dan is dat de perfecte beloning voor het opruimen van een stukje zolder waar je aanvankelijk niet zo’n zin in had. En toch hebt gedaan (doorzetten noem ik dat, girl!)

En tegen het einde van je opruimavontuur, kun je uitpakken met een mega aantrekkelijke beloning zoals eerste rang kaartjes voor een concert of een weekend weg. Maak een speciale notitie in je agenda zodat je tegen het einde van komend jaar bewust naar terugkijkt. Je zult zien dat je die mega beloning verdiend hebt. Zelfs als het resultaat van je opruimavontuur niet helemaal perfect is. Je bent in ieder geval verder gekomen dan waar je 1 jaar geleden ervoor stond.

Wanneer je dan terugkijkt en vergelijkt, zul je zien dat je flink wat hebt opgeruimd. Veel plekken georganiseerd hebt en de nodige hobbels getackeld hebt. Dus koop tegen die tijd die eerste rang kaartjes voor het concert van je favoriete artiest of ga samen met je beste vriendin een luxe weekendje weg.

Met deze bak aan tips kun jij ook het opruimen als goede voornemen volhouden!

Het opruimen van je huis is het beste voornemen dat je kunt kiezen uit het lijstje populairste goede voornemens om het komend jaar aan te werken. Zeker als je al een tijd ergert aan de rommel in je huis en eens iets aan wilt doen. Wat je ook besluit om aan te pakken, weet dat je het nu gemakkelijker kunt volhouden. Je hebt van mij de tools gekregen om je voornemen concreet en positief te formuleren zodat je precies weet waaraan je gaat werken.

Je weet nu dat je op tegenslagen moet voorbereiden. Soms terug moet naar de tekentafel om je stapjes in nog kleinere stukjes te hakken en je planning hierop aan te passen. Het slim is om je goede intentie met je intimi te delen, want samen sta je sterk. Ook dat je onderweg naar de finish jezelf best mag belonen voor je doorzettingsvermogen. Want waarom wachten totdat je over de finish bent? Als laatste, wees trots op jezelf. Zelfs als je ‘maar’ 90% van je einddoel haalt, dan nog ben je dankzij je volharding verder gekomen dan je 1 jaar geleden ervoor stond!

 

Wil je meer handige opruimtips ontvangen? Schrijf je hier in voor mijn Opruimmails.

Als dank voor je inschrijving ontvang je mijn 7 handige opruimtips om je eerste stappen te zetten naar een opgeruimd en georganiseerd huis.

Delen op:

Elma
elma@gewoonopgeruimd.nl

Hoi! Ik ben Elma Gomes-Jardin. Ik ben moeder van 3 pubers en voormalig sloddervos met een passie voor structuur en rust. Als voormalig rommelkont weet ik hoe het is om te worstelen met een overdaad aan spullen, een overvolle agenda en een huishouden dat alles behalve op rolletjes loopt. Het ontspullen, organiseren en opruimen van mijn huis heeft mij veel ruimte, rust en tijd gegeven. Omdat ik weet dat veel vrouwen ook worstelen met hun huishouden, deel ik hier al mijn opruimtips.

Geen reactie's

Geef een reactie