Hoe vind ik de motivatie om te (blijven) ontspullen

hoe vind je motivatie om te ontspullen

Hoe vind ik de motivatie om te (blijven) ontspullen

‘Hoe vind ik de motivatie om mijn werkkamer te ontspullen?’ Vroeg Ella me met het schaamrood op de kaken en trillende stem toen ze aarzelend de deur van haar werkkamer opendeed. Je kon haar bureau en bureaustoel bijna niet zien. Overal lagen er stapels boeken, dozen, cd’s, knuffels en kleren. Na een aantal vragen was het me duidelijk wat haar grote wens is en ook haar grootste probleem.

Haar grootste wens is om op haar werkkamer te werken en niet meer op de bank met haar laptop op schoot. Ze neemt zich elk weekend voor om de spullen die ze niet meer gebruikt weg te doen. Maar elke weekend lukt het haar niet om de motivatie te vinden om dit te doen of ermee door te gaan.

Motivatie vinden om te ontspullen en opruimen

Waarom lukt het je niet om gemotiveerd te raken?

Er zijn vaak meerdere redenen waarom het niet lukt om de motivatie te vinden om te ontspullen. Misschien heb je zoveel spullen dat je helemaal geen idee hebt waar en hoe je het beste kunt beginnen. Of je weet niet hoe je het ontspullen moet aanpakken zodat je daadwerkelijk spullen weg doet en ze niet alleen maar verplaatst. En dan heb je ook nog je werk, gezin en sport die ook jouw aandacht vragen.

Je vraagt je dan (terecht) af waar je de tijd en energie vandaan moet halen om al je boeken, kleren of hobbyspullen te bekijken. Dan beslissen wat je ermee wilt doen. En dan moet je ook nog een opbergplek voor ze verzinnen. Op zo’n moment zinkt je moed in de schoenen en is je motivatie nergens meer te bekennen.

Maar hoe vind je de motivatie om te ontspullen?

Het goede nieuws is dat je, net als mijn klant, wat aan kunt doen om de motivatie te vinden om je huis, werkkamer of je kledingkast te ontspullen. Onderstaande 5 tips helpen je de motivatie te vinden die je nodig hebt én hoe je deze ook vasthoudt.

Tip 1: Weet waarom je wilt ontspullen

Wanneer je weet waarom je wilt ontspullen, heb je iets om ernaartoe te werken ( een doel) en om op te focussen. Vergelijk dit met het navigatiesysteem van je auto. Als je niets intoetst ga je maar rondjes rijden. Op een gegeven moment ben je dit doelloos rijden helemaal zat. Wat doe je dan? Je neemt de eerste de beste afslag en rijdt terug naar huis.

Hetzelfde gebeurt er tijdens het opruimen. Zolang je niet weet waarom je echt wilt opruimen en wat je concrete doel is, ga je zomaar ergens in huis beginnen. Vaak zonder een plan van aanpak. Wat is het resultaat? Een nog grotere rommel, frustratie en nog meer moeite om door te gaan. Of een andere poging te wagen.

Dus, zorg dat je weet waarom je wilt ontspullen, wat je wilt bereiken voor je aan de slag gaat.

De bekendste redenen om te ontspullen zijn:

  • Je wilt minder tijd kwijt zijn aan het schoonmaken van je spullen en je huis.
  • Je wilt graag bezoek ontvangen zonder in de stress te schieten of als een gekke spullen verstoppen.
  • Je wilt trots zijn op hoe je je huishouden runt.
  • Je wilt meer geld overhouden omdat je geen overbodige spullen meer hoeft te kopen. Je weet precies wat je in huis hebt.
  • Je wilt gewoon een opgeruimd huis waar je lekker kunt relaxen.

 

Schrijf je redenen op een briefje of post-it. En hang het op de deur van je kledingkast, de badkamerspiegel of koelkast. Hang het ook op de plek waar je nu aan het opruimen bent. Zo kun je, in geval van een motivatiedip, je motivatie meteen een boost geven door op het briefje te kijken.

Tip 2: Maak een ontspulplan

Je vraagt je waarschijnlijk af waarom je een plan nodig hebt om jouw huis te ontspullen. Nou, met behulp van een plan weet je precies waar en hoe je gaat beginnen. En wat je gaat aanpakken. Daarmee voorkom dat je aan het einde van de dag beseft dat je meer heen en weer hebt gelopen.  Je huis rommeliger is dan toen je begon en de plek die je wilde opruimen een nog grotere chaos is.

Dus, pak pen, papier, een kop thee (of koffie) met iets lekkers erbij en schrijf je ontspulplan op. Als je onderstaande vragen beantwoordt, heb je een goede basis voor je plan.

Welke kamer of plek (bureau, buffetkast of kapstok) heeft de hoogste prioriteit?

  • Verdeel deze kamer of plek in kleine zones om het ontspullen behapbaar te maken.
  • Wanneer ga je ontspullen? Denk aan hoeveel tijd, welke dag of dagen je eraan kunt besteden.
  • Waar berg je de spullen op die je wilt houden mocht de vaste opbergplek nog bezet zijn door andere spullen? Door dit alvast te doen, zul je meer rust en overzicht hebben. En het scheelt je nieuwe rommel.
  • Wat doe met de spullen die weg mogen? Ga je deze spullen doneren, verkopen of weggooien? Door nu al erover na te denken, kun je makkelijker spullen loslaten.

 

Tip 3: Plan wanneer je gaat ontspullen

Plannen wanneer je gaat ontspullen is een van de beste manieren om je huis uiteindelijk opgeruimd te krijgen. De ervaring leert dat ad hoc opruimen vaak tot grote chaos en frustratie leidt. Dit komt omdat je bijvoorbeeld de nodige spullen niet in huis hebt, de tijd die je ervoor nodig hebt, onderschat of simpelweg te moe voor bent. Daarom ben ik een voorstander van een planning.

Om je kans op een succesvolle opruimsessie te vergroten, houd bij het plannen rekening met:

  • Je dagelijkse activiteiten zoals werk, hobby of sport.
  • Hoeveel tijd je hebt tussen al je activiteiten om te ontspullen
  • Hoeveel energie je hebt (heb je bijvoorbeeld een drukke werkweek achter de rug, plan dan geen grote opruimsessie op de vrijdagavond).

 

Bepaal aan de hand hiervan hoeveel tijd je per keer kunt en wilt besteden. Pak vervolgens je agenda, prik een datum en tijdstip. Vergeet niet om een herinnering (misschien 2 of 3) in te stellen. Zo hou je je aan je afspraak.

En nog iets, realiseer je bij het plannen dat alle kleine beetjes helpen. Dus heb je elke dag maar 15 minuten die je hierin kunt investeren, doe het gewoon. Die 15 minuten dragen ook bij aan een opgeruimd huis. Ga eens maar na hoeveel uur je na 1 maand hebt opgeruimd. Dat zijn er maar liefst 7 uur! Niet mis, toch?

4. Maak het ontspullen leuk

Uit ervaring weet ik hoe overweldigend, verlammend en saai ontspullen kan zijn. En dat halverwege afhaken eerder regel is dan uitzondering. Daarom is het belangrijk om het ontspullen van je huis leuk te maken. Door dit te doen associeer je het opruimen van je huis met iets positiefs wat je op den duur motiveert om door te gaan.

Gelukkig zijn er veel manieren om deze klus op een leuke manier te klaren. Bijvoorbeeld door samen met je vriendin je kledingkast uit te mesten. Als je liever alleen aan de slag wilt, zet je lievelingsmuziek op of luister naar een podcast. Je kunt ook ervoor kiezen om op Spotify een speciale muzieklijst  te maken. Op deze manier wordt het ontspullen een stuk aangenamer en vliegt de tijd nog snel ook.

5. Hou het klein

Als je veel spullen hebt, is niet alleen jouw huis een chaos, maar zo ook je hoofd. Hierdoor onderschat je een taak en overschat je wat je allemaal aankunt. Het resultaat is dat je dan te veel hooi op je vork neemt. Voor je het weet plof je uitgeput, gefrustreerd en weer teleurgesteld op de bank neer. Daarom moet je het ontspullen, zeker in het begin als je nog niet veel ervaring in hebt, klein aan.

Stel je wilt je keuken onder handen nemen, maar het is zo’n chaos dat je niet weet hoe het aan te pakken. Hak het ontspullen in hele kleine stukjes. In plaats van de hele keuken in 1 keer op te ruimen, ga alleen met de besteklade aan de slag. Is de besteklade te veel gevraagd, neem dan alleen de vorken onder handen. Of in plaats van de hele kapstok pak je alleen de paraplu’s aan. Of de tas die aan de kapstok hangt.

Het gaat erom dat je iets doet wat makkelijk en snel te doen is zodat het resultaat meteen zichtbaar is. Als het resultaat meteen zichtbaar is, geniet je er meteen van. Op deze manier leer je meerdere dingen tegelijk. Wat je wilt houden, wat je niet meer gaat missen, hoe het voelt, wat het je oplevert en hoe je het volhoudt.

Hoe het verder ging met Ella

Ella wilde tussen onze afspraken graag aan haar motivatie werken door zelf bovenstaande tips toe te passen. Op haar verzoek bedacht ik 1 kleine opdracht waar ze bovenstaande tips kon toepassen: haar overvolle bureaulade. Ondanks ze het super spannend vond, ging ze deze uitdaging vol enthousiasme aan.

De eerstvolgende keer dat ik bij haar over de vloer kwam, deed ze vol trots de deur open. De manier hoe ze ‘Hallo’ zei, haar brede glimlach en zelfs hoe ze stond, spraken boekdelen. Het was haar gelukt om de motivatie te vinden om die ene vervelende lade, waar ze zo vreselijk tegenop zag, te ontspullen.

 

Wil je meer handige opruimtips ontvangen? Schrijf je hier in voor mijn Opruimmails.

 

Gerelateerde blogs:

Huis opruimen: waar moet ik beginnen?

5 Plekken in huis die je snel opgeruimd hebt

5 Manieren om je huis opgeruimd te houden (zodat het nooit meer rommelig wordt)

3 Plekken in huis die je voor de feestdagen moet opruimen (zodat jij met een opgeruimd gevoel de kerst ingaat)

5 Slimme gewoontes waarmee jij je huis opgeruimd houdt (zelfs als je een enorme sloddervos bent)

Delen op:

Elma
Elma
elma@gewoonopgeruimd.nl

Hoi! Ik ben Elma Gomes-Jardin. Ik ben moeder van 3 pubers en voormalig sloddervos met een passie voor structuur en rust. Als voormalig rommelkont weet ik hoe het is om te worstelen met een overdaad aan spullen, een overvolle agenda en een huishouden dat alles behalve op rolletjes loopt. Het ontspullen, organiseren en opruimen van mijn huis heeft mij veel ruimte, rust en tijd gegeven. Omdat ik weet dat veel vrouwen ook worstelen met hun huishouden, deel ik hier al mijn opruimtips.

2 Reactie's
  • Avatar
    Joke tromp
    Geplaatst op 20:47h, 09 augustus Beantwoorden

    Hallo elma.
    Graag tip en trict voor een op geruimd huis. Niet voor een ander maar voor mezelf.
    Ik heb te veel hobby’s en verzamel daar door te veel spullen. We wonen klein en met 2 tiener in huis en een man die in ploegendienst werkt valt het niet mee om het huis netjes te krijgen.
    Alle hulp is welkom. Ook door ziekte van hashimoto vaak moe en geen zin meer na het werk om nog wat te doen behalve eten koken.

    • Elma
      Elma
      Geplaatst op 16:59h, 11 augustus Beantwoorden

      Hallo Joke,
      Fijn dat je geïnteresseerd bent in tips om je huis opgeruimd te krijgen en houden.
      Je zegt dat je te veel hobby’s hebt en daardoor veel spullen hebt. Kijk kritisch welke hobby’s je op dit moment graag doet, tijd of energie voor hebt. Alles wat niet hierbij hoort, geef het aan iemand die het graag wilt gebruiken. De hobbyspullen die je houdt, geef ze 1 plek. Het liefst berg je alles bij elkaar op in bijvoorbeeld dezelfde kast.
      Om je huis netjes te krijgen kun je beginnen door bijvoorbeeld de afwas meteen te doen nadat jullie gegeten hebben. Doe alleen dit. Op het moment dat dit automatisch gaat, breid het uit met bijvoorbeeld het aanrecht schoonmaken.
      Bespreek met je kinderen dat je hun hulp nodig hebt. Kinderen kunnen meer dan we denken en durven vragen. Leg ze op een rustige manier uit waarom jehun hulp nodig hebt en wat het met je doet als ze jou helpen. Geef ze vervolgens in het begin kleine taken zodat ze eraan wennen. En leg de lat niet vooral niet te hoog. Het gaat erom dat ze jou helpen en jullie als team het huis stapje voor stapje leren jullie huis netjes te krijgen.

      Ik besef dat dit random tips zijn omdat ik je specifieke situatie niet ken. Kom je er niet uit en wil je stappen maken met het ontspullen en opruimen van je huis, neem contact met me op op elma@gewoonopgeruimd.nl

Geef een reactie

delingen