Hoe vind ik de motivatie om te (blijven) ontspullen

Hoe vind ik de motivatie om te (blijven) ontspullen

‘Hoe vind ik de motivatie om mijn werkkamer te ontspullen?’ Vroeg ze vol schaamte toen ze mij haar werkkamer liet zien. Je kon haar bureau en bureaustoel bijna niet zien omdat overal stapels boeken, schriften, cd’s, knuffels en kleren op lagen.

Haar grootste wens is om op haar werkkamer te werken en niet meer op de bank met haar laptop op schoot. Ze neemt zich elke maand voor om haar werkkamer te ontspullen. Maar elke maand lukt het haar niet om de motivatie te vinden om dit te doen of ermee door te gaan.

Motivatie vinden te ontspullen en opruimen

Waarom lukt het niet?

Er zijn vaak meerdere redenen waarom het niet lukt om de motivatie te vinden om te ontspullen. Misschien heb je zoveel spullen dat je helemaal geen idee hebt waar en hoe je het beste kunt beginnen met ontspullen. Of je weet niet hoe je het ontspullen moet aanpakken zodat je daadwerkelijk spullen weg doet en ze niet alleen maar verplaatst. En dan heb je ook nog je werk, gezin en sport die ook jouw aandacht vragen.

Je vraagt je dan (terecht) waar je de tijd en energie vandaan moet halen om te ontspullen. Op zo’n moment zinkt je moed in de schoenen en is je motivatie nergens meer te bekennen.

Hoe je de motivatie vindt om te ontspullen

Het goede nieuws is dat je, net als mijn klant, wat aan kunt doen om de motivatie te vinden om je huis, werkkamer of je kledingkast te ontspullen. Onderstaande 5 tips helpen je de motivatie te vinden die je nodig hebt om te ontspullen én hoe je deze vasthoudt.

Tip 1: Weet waarom je wilt ontspullen

Wanneer je weet waarom je wilt ontspullen, heb je iets om ernaartoe te werken en om op te focussen. Vergelijk het met een auto. Je waarom weten is als het ware de brandstof die je nodig hebt om je motor te starten. Wanneer je je waarom weet, kun je makkelijker beginnen (en volhouden) met ontspullen.

De bekendste redenen om te ontspullen zijn:

  • Je wilt minder tijd kwijt zijn aan het schoonmaken van je spullen en je huis.
  • Je wilt graag bezoek ontvangen zonder in de stress te schieten of als een gekke spullen verstoppen.
  • Je wilt trots zijn op hoe je je huishouden runt.
  • Je wilt meer geld overhouden omdat je geen overbodige spullen meer hoeft te kopen. Je weet precies wat je in huis hebt.
  • Je wilt gewoon een opgeruimd huis waar je lekker kunt relaxen.

 

Schrijf je redenen op een briefje of post-it. En hang het op de deur van je kledingkast, de badkamerspiegel of koelkast. Hang het ook op de plek waar je nu aan het opruimen bent. Zo kun je, in geval van een motivatiedip, je motivatie meteen een boost geven door op het briefje te kijken.

Tip 2: Maak een ontspulplan

Je vraagt je waarschijnlijk af waarom je een ontspulplan nodig hebt om jouw huis te ontspullen. Nou, met een plan weet je precies waar en hoe je gaat beginnen. En hoe je verder gaat. Daarmee voorkom dat je aan het einde van de dag achterkomt dat je meer heen en weer hebt gelopen dan je ontspuld hebt.

Dus, pak pen, papier, een kop thee (of koffie) met iets lekkers erbij en schrijf je ontspulplan op. Als je onderstaande vragen beantwoordt, heb je een goede basis voor je plan.

Welke kamer of plek (bureau, buffetkast of kapstok) heeft de hoogste prioriteit?

  • Verdeel deze kamer of plek in kleine zones om het ontspullen behapbaar te maken.
  • Wanneer ga je ontspullen? Denk aan hoeveel tijd, welke dag of dagen je eraan kunt besteden.
  • Waar berg je de spullen op die je wilt houden mocht de vaste opbergplek nog bezet zijn door andere spullen? Door dit alvast te doen, zul je meer rust en overzicht hebben. En het scheelt je nieuwe rommel.
  • Wat doe met de spullen die weg mogen? Ga je deze spullen doneren, verkopen of weggooien? Door nu al erover na te denken, kun je makkelijker spullen loslaten.

 

Tip 3: Plan wanneer je gaat ontspullen

Plannen wanneer je gaat ontspullen is een van de beste manieren om je huis uiteindelijk opgeruimd te krijgen. De ervaring leert dat ad hoc ontspullen vaak tot grote chaos en frustratie leidt. Dit komt omdat je bijvoorbeeld de nodige spullen niet in huis hebt, de tijd die je ervoor nodig hebt, onderschat of simpelweg te moe voor bent. Daarom ben ik een voorstander van een planning.

Om je kans op een succesvolle opruimsessie te vergroten, houd bij het plannen rekening met:

  • Je dagelijkse activiteiten zoals werk, hobby of sport.
  • Hoeveel tijd je hebt tussen al je activiteiten om te ontspullen
  • Hoeveel energie je hebt (heb je bijvoorbeeld een drukke werkweek achter de rug, plan dan geen grote opruimsessie op de vrijdagavond).

 

Bepaal aan de hand hiervan hoeveel tijd je per keer aan het ontspullen kunt en wilt besteden. Pak vervolgens je agenda, prik een datum en tijdstip. Vergeet niet om een herinnering (misschien 2 of 3) in te stellen. Zo hou je je aan je afspraak.

En nog iets, realiseer je bij het plannen dat 15 minuten per dag opruimen ook bijdraagt aan een opgeruimd huis. Na 1 maand heb je ruim 7 uur opgeruimd. Met andere woorden, alle beetjes helpen ?.

4. Maak het ontspullen leuk

Uit ervaring weet ik hoe overweldigend, verlammend en saai ontspullen kan zijn. En dat halverwege afhaken eerder regel dan uitzondering is. Daarom is het belangrijk om het ontspullen van je huis leuker te maken. Zodat je het met iets positiefs associeert en gemotiveerd blijft.

Gelukkig zijn er veel manieren om het ontspullen op te leuken. Bijvoorbeeld door samen met je vriendin je kledingkast uit te mesten. Als je liever alleen ontspult, zet je lievelingsmuziek op of luister naar een podcast. Op deze manier wordt het ontspullen aangenamer en vliegt de tijd nog snel ook.

5. Hou het klein

Als je veel spullen hebt, is niet alleen jouw huis een chaos, maar ook je hoofd. Je wilt te veel in 1 keer doen. En dat is een valkuil. Pak het ontspullen, zeker in het begin als je nog niet veel ervaring in hebt, klein aan.

Stel je wilt je keuken ontspullen maar het is zo’n chaos dat je niet weet hoe het aan te pakken. Hak het ontspullen in hele kleine stukjes. In plaats van de hele keuken te ontspullen, ga alleen de besteklade aan de slag. Is de besteklade te veel gevraagd, neem dan alleen de vorken onder handen. Of in plaats van de hele kapstok pak je alleen de paraplu’s aan. Of de tas die aan de kapstok hangt.

Het gaat erom dat je iets ontspult wat makkelijk en snel te doen is zodat het resultaat meteen zichtbaar is. En jij van het resultaat kunt genieten. Op deze manier leer je ontspullen en kom je in de ontspulflow.

Hoe het verder ging

Mijn klant gaf aan dat ze tussen onze afspraken ook aan haar motivatie wilde werken. Dus bedacht ik 1 kleine opdracht waar ze bovenstaande tips kon toepassen: haar overvolle bureaulade. Ondanks ze het super spannend vond, ging ze deze uitdaging graag aan om deze te ontspullen.

De eerstvolgende keer dat ik bij haar kwam, deed ze vol trots de deur open. Ik kon aan haar gezicht zien dat het haar gelukt was om de motivatie te vinden om die ene vervelende lade, waar ze zo tegenop zag, te ontspullen. En haar succes werd zeker gevierd ?.

 

Vind je de tips waardevol? Plaats een reactie in het formulier hieronder. Of ken je iemand die baat kan hebben bij deze blog? Deel het gerust via de buttons.

 

 

Eerder verschenen blogs:

Magneetplekken? Pak ze in 5 stappen aan!

5 tips voor een moderne voorjaarsschoonmaak

 

Delen op:

Elma
Elma
elma@gewoonopgeruimd.nl

Hoi! Ik ben Elma Gomes-Jardin. Ik ben moeder van 3 pubers en voormalig sloddervos met een passie voor structuur en rust. Als voormalig rommelkont weet ik hoe het is om te worstelen met een overdaad aan spullen, een overvolle agenda en een huishouden dat alles behalve op rolletjes loopt. Het ontspullen, organiseren en opruimen van mijn huis heeft mij veel ruimte, rust en tijd gegeven. Omdat ik weet dat veel vrouwen ook worstelen met hun huishouden, deel ik hier al mijn opruimtips.

2 Reactie's
  • Avatar
    Joke tromp
    Geplaatst op 20:47h, 09 augustus Beantwoorden

    Hallo elma.
    Graag tip en trict voor een op geruimd huis. Niet voor een ander maar voor mezelf.
    Ik heb te veel hobby’s en verzamel daar door te veel spullen. We wonen klein en met 2 tiener in huis en een man die in ploegendienst werkt valt het niet mee om het huis netjes te krijgen.
    Alle hulp is welkom. Ook door ziekte van hashimoto vaak moe en geen zin meer na het werk om nog wat te doen behalve eten koken.

    • Elma
      Elma
      Geplaatst op 16:59h, 11 augustus Beantwoorden

      Hallo Joke,
      Fijn dat je geïnteresseerd bent in tips om je huis opgeruimd te krijgen en houden.
      Je zegt dat je te veel hobby’s hebt en daardoor veel spullen hebt. Kijk kritisch welke hobby’s je op dit moment graag doet, tijd of energie voor hebt. Alles wat niet hierbij hoort, geef het aan iemand die het graag wilt gebruiken. De hobbyspullen die je houdt, geef ze 1 plek. Het liefst berg je alles bij elkaar op in bijvoorbeeld dezelfde kast.
      Om je huis netjes te krijgen kun je beginnen door bijvoorbeeld de afwas meteen te doen nadat jullie gegeten hebben. Doe alleen dit. Op het moment dat dit automatisch gaat, breid het uit met bijvoorbeeld het aanrecht schoonmaken.
      Bespreek met je kinderen dat je hun hulp nodig hebt. Kinderen kunnen meer dan we denken en durven vragen. Leg ze op een rustige manier uit waarom jehun hulp nodig hebt en wat het met je doet als ze jou helpen. Geef ze vervolgens in het begin kleine taken zodat ze eraan wennen. En leg de lat niet vooral niet te hoog. Het gaat erom dat ze jou helpen en jullie als team het huis stapje voor stapje leren jullie huis netjes te krijgen.

      Ik besef dat dit random tips zijn omdat ik je specifieke situatie niet ken. Kom je er niet uit en wil je stappen maken met het ontspullen en opruimen van je huis, neem contact met me op op elma@gewoonopgeruimd.nl

Geef een reactie

delingen