06 jan Ontspullen in januari: 7 praktische dingen om aan te pakken
Januari is de maand waarin veel mensen een begin maken met het ontspullen van hun huis. Wat helemaal niet zo’n gek idee is aangezien er veel spullen in december je huis binnenkomen. Dan is ontspullen een mooie manier om het jaar te beginnen. Maar als je overal rommelige plekken in huis hebt, dan kan zelfs beginnen overweldigend zijn. In dat geval is het handig om praktische dingen in de eerste maand van het jaar aan te pakken. Daarom geef ik je in dit artikel handige tips om met ontspullen te beginnen. Sommige dingen zijn heel makkelijk waardoor je ze zo aangepakt hebt.
Deze 7 handige dingen kun je in januari ontspullen
1. Kerstspullen
Kerstspullen is een voor de hand liggende categorie dingen die je in januari kunt ontspullen. De kerstboom moet so wie so afgetuigd worden en de kerstversieringen moeten terug de opbergdoos in. Wanneer je de dozen waarin je dit alles opbergt van zolder of uit de schuur haalt, kijk eens goed of er nog ergens een doos met kerstspullen staat. Die kun je ook meteen aanpakken.
Tijdens het aftuigen van de kerstboom ga je na of alle kerstballen, slingers of lampen nog naar je smaak zijn. Wordt je er nog blij van? Geven deze spullen je de welbekende kerstgevoel? Zo ja, leg deze bij elkaar op de zogenaamde ‘houden’ plek.
Alle kerstspullen waar je niet blij van wordt, niet meer je smaak of kapot zijn, doe je weg. Spullen die onbeschadigd zijn, kun je natuurlijk naar de kringloop brengen. Je kunt ook je familie of vrienden appen om te vragen of iemand iets wilt overnemen.
Laatst genoemde optie is heel handig als je moeite hebt om kerstdecoratie weg te doen. Denk bijvoorbeeld aan de kerstspullen die je van oma geërfd hebt, maar niet mooi vindt. En die je uit plichtsgevoel elke jaar weer in de kerstboom ophangt of neerzet. Door ze aan een ander familielid te geven, doe je ze niet zomaar weg. Je geeft ze juist aan iemand die erg mega blij mee is.
Lees ook: 7 Handige tips om je kerstspullen netjes op te bergen
2. Kerstpakketten
In december heb je waarschijnlijk een kerstpakket van je werkgever ontvangen. Of heb je als ZZP’er meegedaan aan een leuke kerstpakket uitwisselingsactie. In de roes van de decembermaand vind je (bijna) alles leuk of heel lekker. Door de december drukte bewaar je de mooie spullen en lekkernijen snel ergens in huis.
De ervaring heeft me echter geleerd dat op het moment dat deze dopamine roes (dopamine is een stofje dat vrijkomt wanneer je een cadeautje krijgt) weggeëbd is, men anders over deze spullen denkt.
De meeste mensen vinden bij nader inzien deze cadeautjes toch niet zo leuk. Ze passen niet echt bij hun interieur. Het zijn soms 13 uit 1 dozijn spullen waar sommige van mijn klanten zich achteraf afvragen waarom ze deze bewaard hebben.
Andere spullen ogen op het eerste gezicht als handige dingen om te gebruiken, maar de werkelijkheid is anders. Om niet te hebben over de lekkernijen die je misschien ‘voor het geval dat’ in de voorraadkast hebt neergelegd. Terwijl je heel goed weet dat je de meeste niet lekker vindt en bij de lokale supermarkt lekkere opties kunt scoren.
Dus, maak een rondje door je huis en doe er op een verantwoord manier afscheid van deze spullen. Zo heb je op een makkelijke manier een categorie dingen in januari ontspuld.
Lees ook: Waar kun je spullen doneren na het opruimen van je huis?
3. Ongewenste dan wel goedbedoelde cadeaus
Ongewenste of goedbedoelde cadeaus dat je met Sinterklaas of Kerst hebt gekregen, kun je maar beter meenemen in je ontspulrondje van januari. Laten we eerlijk zijn. Op het moment dat je je cadeautje uitgepakt had, wist je dat het niet jouw ding was en dat het dat ook niet zal worden.
Bewaren voor mocht je smaak ooit veranderen, is niet realistisch. De kans is namelijk heel klein dat je in de toekomst al deze goedbedoelde cadeaus wel leuk en mooi gaat vinden. Bruikbaar worden de meeste gadgets na verloop van tijd ook niet. En mocht het toch zo zijn dat je smaak verandert is of die gadget toch handig blijkt te zijn, dan is de kans groot dat je deze links laat liggen.
Waarom? Om het simpele feit dat je vergeten bent dat je zoiets überhaupt in huis hebt. En mocht je dat nog weten, dan wed ik dat je tegen die tijd niet meer weet in welke kast of doos op zolder je het hebt bewaard. Dus kruip je achter de laptop of je loopt een winkel binnen om een nieuwe en vaak betere exemplaar aan te schaffen. Been there done that 😅
Heb je ongewenste cadeautjes in huis? Vooral niet bewaren uit beleefdheid want dat is zonde van je kostbare ruimte. Je kunt deze spullen beter doneren, aan een ander geven of zelfs verkopen. Anderen zijn blij met deze spullen en in het hele proces houd jij je huis opgeruimd.
Lees ook: Wat doe je met cadeaus die je niet leuk vindt
4. Kerstkaarten
Alhoewel we tegenwoordig veel dingen digitaal doen, kopen en versturen we in Nederland elk jaar weer miljoenen kaarten. De afgelopen 2 jaar is dat zelfs meer geworden.
Dat we kerstkaarten versturen is niet zo gek. Evenmin dat we ze graag ontvangen. Het is zelfs logisch. Of je nu achter je laptop kruipt om kerstkaarten te bestellen of een winkel binnenstapt om ze uit te zoeken, feit is dat je er de tijd voor hebt genomen. Dit samen met de bijbehorende aandacht die je in dit proces hebt gestoken, maakt dat de ontvanger deze geste attent maar vooral persoonlijk vindt.
Maar… op een gegeven moment moet je toegeven dat de verzameling kerstkaarten lang genoeg op een kast heeft gestaan. En moet je daar aan wat doen. Je kunt ervoor kiezen om alles in de papierbak te gooien (vergeet niet om de batterijen uit de kaarten met geluid te halen).
Maar heb je net als veel van mijn klanten moeite om je ontvangen kaarten zomaar weg te doen, dan zul je de neiging hebben om alle exemplaren in een doos, lade of misschien zelfs bovenop een bestaande stapel papieren te leggen. Niet doen! Althans, niet zomaar doen. Deze actie draagt alleen maar bij aan nog meer rommel en chaos in je huis.
Hoe pak je het dan aan? Allereerst verzamel alle kaarten die je ontvangen hebt. Ga elke kaart die je met Kerst hebt ontvangen na door bijvoorbeeld eerst te lezen wat men heeft geschreven. Zijn er exemplaren met een mooi en persoonlijk bericht van iemand die je dierbaar is en wil je het bewaren? Doen. Zitten er kaarten tussen met een opdruk die jij heel mooi vindt, kun je die ook bewaren.
De kaarten waar bijvoorbeeld alleen een naam van de verzender (buren, kennissen of werkgever) erop geschreven staat, kun je met gerust hart wegdoen. En dan heb je je eigen stapeltje ongebruikte kerstkaarten. Vraag jezelf serieus af of je deze volgend jaar nog een keer gaat versturen. Indien je antwoord nee is, ook wegdoen.
5. Agenda’s en planners
Agenda’s en planners zijn dingen die je maar beter meteen in januari kunt ontspullen. Indien ze niet meteen aangepakt worden, dan gaan ze als het ware door je huis zwerven. Met een pech heb je een nieuwe rommelplek in huis. Wat op z’n beurt voor nog meer zooi en irritatie zorgt.
Dus, gebruik je een papieren agenda of planner en hoef je deze niet te bewaren als bewijsstuk voor je urenregistratie (wat bijvoorbeeld ZZP’ers wel moeten doen), dan mag het linea recta de papierbak in.
En denk je nu dat bewaren wel leuk is om later herinneringen aan op te halen? Niet doen, de ervaring leert dat 99,99% van de mensen dat nooit doet. Waarom? Omdat we andere dingen hebben waarmee we mooie herinneringen aan kunnen ophalen: foto’s, filmpjes of gewoonweg met elkaar kletsen.
Ohh ja, vraag je je misschien af wat die 0,01% van de mensen doet als ze hun oude agenda’s uit een stoffig doos halen? Ze bladeren eventjes in. Soms lezen ze wat. Vervolgens vragen ze zich af waarom ze al deze dingen al die jaren bewaard hebben. Terwijl ze niet eens 1 keertje aan die vaak mooie agenda’s gedacht hebben. En dan gooien ze diezelfde agenda met een zucht in de papierbak.
6. E-mailbox opschonen
Een nieuw jaar met nieuwe kansen begin je met een opgeschoonde mailbox. Wel zo handig als het bommetje vol is, niet waar? Ik ken iemand die momenteel meer dan 2000 mailtjes in zijn inbox heeft staan en om die reden druk bezig is de boel leeg te krijgen.
Een opgeschoonde mailbox is niet alleen een manier om met een schone lei aan het nieuw jaar te beginnen. Het ziet er overzichtelijk uit waardoor je belangrijke e-mails met bijvoorbeeld te betalen facturen of opdrachten niet zomaar over het hoofd ziet. En het scheelt je ook veel (vaak onbewust) stress.
Van een volle mailbox krijg je continu het gevoel dat je iets moet doen. Soms dat je iets vergeten bent af te handelen. Daarnaast zorgt een uitpuilende mailbox dat je snel afgeleid raakt want voor je het weet heb je allerlei interessante mailtjes gevonden. Na verloop van tijd weet je in het ergste geval niet meer waar je aanvankelijk naar op zoek was. Enorm frustrerend is dat.
Hoe schoon je je mailbox snel op? Begin door je eerst uit te schrijven van nieuwsbrieven die je niet meer interessant vindt. Dit kun je doen door in de zoekbalk een van de volgende woorden te typen: nieuwsbrief, uitschrijven, afmelden, unsubscribe, update your profile of voorkeur.
Je kunt daarna je ontvangen facturen aanpakken. Type facturen in in de zoekbalk. De meeste facturen komen er zo tevoorschijn. Facturen van bijvoorbeeld cosmetica, voedingssupplementen of zelfzorgproducten kun je zo weggooien. De overgebleven facturen moet je waarschijnlijk nagaan of ze bijvoorbeeld als garantiebewijs dienen voor een elektrische apparaat of iets wat je voor je belastingaangifte moet bewaren.
Wanneer je inbox digitaal ontspuld is, kun je de map concepten, spam, verzonden en prullenbak ook opschonen. De laatste wordt gelukkig door de meeste providers zelf geleegd. Als dat niet bij jouw het geval is, dan zul je deze handmatig moeten legen.
Lees ook: Hoe ruim je je mailbox op een handige manier op?
7. Administratie
De eerste maand van het jaar leent zich perfect voor het ontspullen van zowel je papieren als digitale administratie. Wat wel zo handig is aangezien je zeer waarschijnlijk een aantal papieren nodig zult hebben voor je belastingaangifte.
Misschien heb je net als veel van mijn klanten overal stapeltjes papieren liggen. Hier en daar een doos of zelfs meerdere vol met papieren. Niet te vergeten de handige Albert Heijn tassen waarin veel van mijn klanten snel hun stapels papieren in stoppen wanneer ze bezoek over de vloer gaan krijgen.
Hoe pak je je achterstallige administratie aan? Pak allereerst een stevige doos. Bij voorkeur een verhuisdoos. Ga alle kamers langs en leg alle gevonden papieren in de doos. En kostte wat het kost, weersta in deze fase de verleiding om deze papieren door te nemen. Concentreer je puur op het verzamelen van alle papieren die je in huis hebt. Wanneer de doos vol is (of dat het zwaar begint te worden), breng je deze naar de plek waar je je papieren gaat sorteren. Herhaal dit totdat je alle papieren hebt verzameld.
Wanneer alle papieren verzameld zijn, is het tijd om te gaan ontspullen en de boel ‘grof’ te sorteren. Leg op tafel of vloer een post-it met de het huidige jaartal. Daarnaast een post-it met het jaartal van afgelopen jaar. En naast die weer een post-it met het jaartal ervoor. Zoals ik mijn klanten uitleg “je werkt vanuit het heden richting het verleden”. Dus van bijvoorbeeld 2022, 2021, 2020 etc etc.
Vervolgens pak je elk papier in je hand en beoordeel je of je het moet bewaren of niet. Documenten die je moet bewaren zijn bijvoorbeeld jaaropgaven van je werkgever, de jaaropgaaf van je hypotheek of garantiebewijzen van apparaten die je nog in huis hebt. Leg ze vervolgens bij de desbetreffende jaartal. Dus, een jaaropgave van 2021, leg je bij de post-it van 2021.
Heb je al je papieren grof gesorteerd in jaartallen, dan kun je overgaan tot wat ik noem fijn sorteren. Hierbij is het van belang dat je een opbergsysteem bedenkt dat bij jouw past. Zo kun een aantal multomappen gebruiken om je papieren erin te bewaren. Bijvoorbeeld eentje voor alles wat met je huis te maken heeft. Daarin berg je de jaaropgaaf van de hypotheek in op, aanslagen voor gemeentelijke heffingen en het jaaroverzicht van je energieleverancier.
Weer een andere map voor alles wat met je werk te maken heeft. Zoals salarisstroken, jaaropgaven, contracten etc. Zolang het maar voor jou logisch is, want dat zorgt dat je deze papieren makkelijk en snel terugvindt op het moment dat je ze nodig hebt. Om te niet hebben over het opbergen nadat je ze ontvangen hebt.
Heb je geen papieren administratie meer, maar wel alles digitaal? Bijvoorbeeld in je e-mailbox? Dan kun je bovenstaand sorteer en organiseer systeem ook hanteren. Zolang je een mappensysteem hanteert dat voor jou logisch is.
Last but not least, je hoeft gelukkig niet alle belangrijke papieren te bewaren. Er zijn namelijk veel documenten die je na verloop van tijd weg kunt doen. Benieuwd welke?
Lees ook: Hoe lang moet je je privé administratie bewaren? (inclusief gratis checklist)
Januari is een mooi moment om met ontspullen te beginnen
De eerste maand van het jaar is een handig moment om met ontspullen te beginnen. Bovenstaande 7 dingen zijn maar een greep uit de brede scala aan categorieën spullen die je kunt aanpakken. Ik heb voor onder andere kerstspullen, kerstpakketten en planners gekozen omdat deze praktisch zijn om nu aan te pakken. Bovendien vindt men, eenmaal bezig, ze ook makkelijk om aan te pakken. Neem eens de kerstboom die begin januari vaak nog in huis staat. Waarom niet meteen de kerstspullen aanpakken als je toch mee bezig bent met het aftuigen van deze?
Andere dingen kunnen een uitdaging zijn zoals goedbedoelde cadeaus, kerstkaarten, e-mails en administratie. Maar niet onmogelijk, hoor! Mijn advies is om deze rustig aan te pakken. Elke dag een beetje doen, is ook vooruitgang. En mocht je door de bomen het bos niet kunnen zien, neem dan contact met mij op. Ik help je graag mee!
Geen reactie's