Schuur opruimen? Met deze 11 handige stappen & tips ruim je je rommelschuur zo op!

tips om schuur en berging op te ruimen

Schuur opruimen? Met deze 11 handige stappen & tips ruim je je rommelschuur zo op!

Sinds het officieel lente is, hoor ik dat mijn buren lekker bezig zijn met hun tuin. De een schuift met bloempotten. De andere is druk aan het snoeien. En weer een andere heeft de hogedrukreiniger uit de schuur gehaald. Wat niet al te makkelijk ging, aldus een zeer betrouwbare bron (de vrouw van desbetreffende buurman).

Bij verdere navraag kwam dat omdat hij niet makkelijk bij de hogedrukreiniger kon komen. Zijn schuur is namelijk rommelig en overvol.

Heb je tips om de schuur op te ruimen?

Ondertussen heeft mijn man ook de lentekriebels te pakken. Dit jaar wilt hij de schuur eens goed opruimen 🥳. Hij is de rommel en al dat geklauter over dozen, gereedschapskisten, verfblikken en andere dingen zat.

Aangezien de resultaten van zijn eerdere opruimpogingen van korte duur waren, heeft hij mij gevraagd of ik tips of een handige stappenplan ergens heb liggen.

Die heb ik zeker. En die deel ik graag met je mocht jouw schuur of berging ook een rommeltje zijn die je de nodige klauterpartijen met bijbehorende irritatie en frustratie bezorgd.

Hierbij mijn handige stappenplan om van je rommelige schuur een opgeruimde plek te maken:

 

1. Bedenk eerst wat je in de schuur kwijt wil.

Wil je bijvoorbeeld alle fietsen in de schuur hebben? Wil je gereedschap, tuinstoelen, parasol en buitenspeelgoed ook in kwijt?

Is je antwoord Ja? Dan is het handig om dit vóór je begint met opruimen helder te hebben. Deze stap helpt je straks namelijk met beslissen wat je wel houdt en wat je wegdoet.

2. Houd rekening met het weer

Klinkt logisch, hè? Geloof me, veel mensen houden hier geen rekening mee.

Het loont om op z’n minst de buienradar te raadplegen. Je wilt immers niet dat je spullen natgeregend worden en daardoor kapot gaan. Of op termijn onder de schimmel komen.

Of dat je aan de slag gaat op een dag dat bloedje heet is.

3. Zorg dat je genoeg plek hebt in de tuin

Een tuin dat zo goed als leeg is, is ideaal om de spullen die je uit de schuurt haalt, tijdelijk uit te stallen.

Je hebt namelijk ruimte nodig om je spullen in 3 categorieën (zones) te verdelen:

Spullen die terug in de schuur gaan.
Spullen die je weggooit, doneert of weggeeft.
Spullen die elders in huis bewaart moeten worden.

schuur opruimen handige tips

4. Pak het opruimen stapsgewijs aan

Hoe verleidelijk het ook mag zijn, haal de schuur niet helemaal leeg. Maar pak het opruimen stapsgewijs aan.

Het beste is om een oppervlakte van maximaal 1 tot 2 ㎡ per keer op te ruimen.

Daarnaast is het raadzaam om niet een hele dag te spenderen aan het uitmesten van de schuur. Beperk de tijd tot maximaal 3 uur per keer.

In de regel is dat lang genoeg om een zichtbaar resultaat te boeken en energie over te houden voor wat anders. Bijvoorbeeld een BBQ of wandeling met je gezin.

Met andere woorden, zo blijft deze klus leuk voor jou. Belangrijker nog, je ligt in de avond niet helemaal voor pampus op de bank met een half opgeruimde schuur, een tuin die vol rommel ligt en een aversie om door te gaan.

5. Ga al je spullen onmiddellijk sorteren

Tijdens het leeghalen van de schuur ga je meteen sorteren. Dit doe je door alle spullen die uit de schuur komen door je handen te laten gaan.

Neem bijvoorbeeld een blik muurverf. Houd het in je handen en vraag jezelf af of je het houdt.

Staat deze blik 5 jaar onaangeroerd in je schuur, dan is de kans heel klein dat de verf nog vloeibaar is. Of dat je deze kleur nog gaat gebruiken.

Heb je die 3 hamers echt nodig? Nee? Houd dan de beste. Bijvoorbeeld degene die het fijnst voor je werkt. En leg het vervolgens bij de spullen die terug de schuur ingaan.

Doordat je bij het leeghalen van de opruimplek meteen sorteert, word je gedwongen om een keuze te maken.

Wanneer iets terug de schuur ingaat, leg het meteen bij zijn soortgenoten neer. Dit helpt je straks om alles een vaste plek te geven.

Dus je legt alle buitenspeelgoed bij elkaar in de zone ‘spullen die terug in de schuur gaan’. Alle tuingereedschap bij elkaar. En alle verfspullen bij elkaar.

Zo kun je de spullen straks (zie stap 7) netjes, gemakkelijk en overzichtelijk in de schuur terugleggen.

Het scheelt je de nodige zoekwerk en je bent over een paar maanden niet terug bij af.

6. Haal een bezem door de schuur

Nu je een stukje vloer of plank leeg is, haal een bezem (of stoffer) door dat stukje schuur.

Op deze manier maak je de schuur stapsgewijs schoon en stofvrij. Je toekomstige ik zal je te zijner tijd dankbaar zijn als ze iets uit de schuur moet pakken.

7. Geef alles een vaste plek

Op het moment dat je je schuur (of een gedeelte ervan) hebt uitgemest, is het tijd om je spullen een vaste plek te geven.

Het is heel belangrijk dat je soortgelijke spullen bij elkaar opbergt. Dat wil zeggen alle verfspullen bij elkaar, fietsspullen bij elkaar of tuingereedschap ook bij zijn soortgenoten.

Houd bij het geven van een vaste plek ook rekening met de frequentie waarin je iets gebruikt.

Spullen die je dagelijks gebruikt, zoals konijnenvoer, geef je een plek dicht bij de deur. Je fiets zet je op een plek waar je deze zo kunt pakken. De houtenslee kan op z’n beurt achter in de schuur een plekje krijgen.

Zware dingen berg je het liefst op de onderste planken van de stellingkast. Of op de vloer. Het liefst niet op een plank hoger dan je middel. Je wilt je rug immers niet belasten of een blessure oplopen.

Mocht je je nu afvragen hoe geef ik mijn spullen een vaste plek als ik de schuur stapsgewijs aan het opruimen ben? Want ik kan die slee nog niet helemaal achter in de schuur opbergen.

In zo’n geval leg je dit soort spullen op een tijdelijke plek. Plak een post-it erop waarop staat waar de definitieve plek moet zijn.

Wanneer je schuur helemaal opgeruimd is, kun je dan alles een handig en voor jou logische vaste plek geven.

8. Label de opbergbakken en planken

Wanneer je je spullen een vaste plek geeft is het ontzettend belangrijk dat je de opbergbakken en planken labelt.

Zelfs als je doorzichtige bakken hebt. Label ze gewoon!

Door te labelen wordt het pakken en (vooral) terugleggen van je spullen een eitje. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je huisgenoten. Want die zullen wel eens iets uit de schuur pakken en terug moeten leggen.

Aangezien jij niet 24/7 in de buurt bent om het terugleggen te coördineren, is labelen een tool om het terugleggen van gebruikte spullen een makkie te maken.

Verder is het belangrijk dat je je aanleert om de gebruikte gereedschap of speelgoed meteen op zijn plek terug te leggen. Anders heeft het labelen geen zin, hè.

Bespreek dit daarom met je huisgenoten. Zo draagt iedereen bij aan een blijvend opgeruimde schuur.

9. Schaf opbergmaterialen pas aan na het ontspullen van de schuur

Hoe verleidelijk het ook mag zijn, schaf geen handige, stoere en praktische opbergspullen aan voor je de schuur hebt ontspult. Doe dit pas wanneer de berging / schuur uitgemest is.

Vaak blijk je al voldoende opbergbakken, boxen en haakjes in huis te hebben waarin je spullen kunt opbergen of ophangen.

Verder is het zo dat je pas na het ontspullen een betere beeld hebt wat je precies nodig hebt om je spullen droog en stofvrij te bewaren. Hoe groot de opbergboxen moeten zijn. Of de maten van het ophangsysteem voor je gereedschap.

Mocht je opbergbakken nodig hebben, adviseer ik je om doorzichtige exemplaren met een deksel aan te schaffen.

Dit is absoluut geen luxe. Je ziet hiermee niet alleen wat je in de bak hebt bewaart. Maar je spullen zijn droog en stofvrij opgeruimd.

Om niet te hebben dat de kans op schimmelvorming aanzienlijk kleiner is. En het scheelt je het een handshake met een spin (iets wat ik een voorstander van ben)

10. Reserveer een weggeef / weggooi station in de schuur

De schuur is vaak de laatste station voor spullen die je niet meer nodig hebt en dus op een ritje milieustraat staat te wachten.

Door een verzamel plek in het leven te roepen, voorkom je dat je schuur binnen de kortste keren het verstopte afvoerputje van je huis wordt (met andere woorden weer rommelig wordt).

Om te voorkomen dat deze tijdelijke parkeerplek geen gigantische proporties aanneemt, is het raadzaam om deze zo klein mogelijk te maken.

Je kunt bijvoorbeeld een oppervlakte van 1 tot 2 ㎡ hiervoor reserveren. Je kunt de beschikbare ruimte nog beter afbakenen door een krat, opbergbox of verhuisdoos te gebruiken.

Wanneer deze vol is, is het tijd om de doos met spullen weg te brengen. Nieuwe doos op de plek leggen en zo kun je alle spullen in kwijt die je niet meer van dienst zijn. Op deze manier houd je deze kleine ruimte netjes opgeruimd.

berging en schuur laten opruimen

11. Voer de spullen snel af

Je hebt de schuur of berging rigoureus uitgemest. Alle spullen die in de schuur horen, hebben een vaste plek gekregen. De spullen die elders in huis horen, heb je daar ondergebracht.

Nu is het tijd om de spullen die je niet wilt houden aan te pakken.

Gooi de spullen die kapot zijn, die onder de schimmel of roest zitten meteen weg. Anders blijft het in je tuin liggen en is het daar een rommeltje. Of erger. Leg je deze spullen terug in de schuur… Dat moet je absoluut voorkomen.

Zijn er spullen die naar de grofvuil wilt brengen? Leg ze alvast in de kofferbak van je auto. Wanneer je in de buurt bent, kun je deze spullen zo afgeven.

Mocht je iets willen doneren, zoals die 2e hamers en 3 identieke schroevendraaiers? Leg ze in een doos en doe deze ook in de kofferbak zodat je ze zo snel mogelijk bij de kringloop of een andere instantie afgeeft.

Hetzelfde geldt voor spullen die je aan iemand wilt geven of verkopen. Zorg dat je deze spullen snel weggeeft of verkoopt.

Lees hier meer over waar je spullen kunt doneren die je niet meer nodig hebt

In het vervolg loop je fluitend je opgeruimde schuur binnen

Dit waren de 11 stappen die ik voor mijn man op papier heb gezet. Hiermee kun jij je de schuur of berging rigoureus opruimen. Als je deze stappen doorlopen hebt, kun je daarna deze ruimte zo binnenlopen.

Zie je het al voor je? Je loopt binnen, pakt al fluitend een schroefje en de juiste schroevendraaier. Klauteren over kartonnen dozen, verfblikken of gereedschapskisten behoort tot een verre verleden.

Ik wens je veel succes met het opruimen van de schuur.

 

Wil je meer handige opruimtips ontvangen? Schrijf je hier in voor mijn Opruimmails.

Als dank voor je inschrijving ontvang je mijn 7 handige opruimtips om je eerste stapjes te zetten naar een opgeruimd huis.

 

Gerelateerde blogs met handige opruimtips:

5 Soorten rommel waar je ongetwijfeld last van hebt

Wat heb ik nodig om succesvol op te ruimen

Huis opruimen: waar moet ik beginnen?

5 Gouden opruimregels

Hoe vind ik de motivatie om te (blijven) ontspullen

 

In dit artikel maak ik gebruik van affiliate marketing. Dit houdt in dat, indien je iets koopt via mijn link, ik mogelijk een klein percentage ontvang. Dit kost je helemaal niets extra. Ik wil je alvast hartelijk bedanken als je iets koopt via mijn link.

 

Delen op:

Elma
Elma
elma@gewoonopgeruimd.nl

Hoi! Ik ben Elma Gomes-Jardin. Ik ben moeder van 3 pubers en voormalig sloddervos met een passie voor structuur en rust. Als voormalig rommelkont weet ik hoe het is om te worstelen met een overdaad aan spullen, een overvolle agenda en een huishouden dat alles behalve op rolletjes loopt. Het ontspullen, organiseren en opruimen van mijn huis heeft mij veel ruimte, rust en tijd gegeven. Omdat ik weet dat veel vrouwen ook worstelen met hun huishouden, deel ik hier al mijn opruimtips.

Geen reactie's

Geef een reactie

delingen