5 Tips voor een opgeruimde thuiswerkplek (zodat je alles uit je dag kunt halen)

tips opgeruimde thuiswerkplek productiviteit

5 Tips voor een opgeruimde thuiswerkplek (zodat je alles uit je dag kunt halen)

Noëlla vroeg me laatst om haar te helpen met haar thuiswerkplek. Wat ze ook probeerde, ze kreeg het niet opgeruimd. Voor haar gevoel leken haar pennen, papieren en andere spullen zich op haar bureau te vermenigvuldigen. En werd de chaos met de dag alsmaar groter. Al deze rommel maakte dat ze veel moeite had om op haar werk te concentreren. Om niet te hebben over de flinke impact dat het op haar productiviteit had. Ze haalde hierdoor haar deadlines maar net.

Je kiest voor het beste van 2 werelden

Net als veel mensen koos Noëlla om thuis te werken omdat het veel voordelen heeft. Zoals iets later opstaan omdat je geen rekening hoeft te houden met reistijden. Je hebt geen last meer van mensen die jou storen tijdens je werk. Als je dat wilt, kun je in je pyjama werken. Je bent vrij om je dag in te delen zoals jij wilt. Een andere voordeel is dat je je kinderen rustig naar school kunt brengen en ophalen.

Een opgeruimde thuiswerkplek super belangrijk

Op het moment dat jij, net als Noëlla, maximaal wilt genieten van de voordelen van het thuiswerken is het raadzaam om in ieder geval je werkplek op te ruimen. En het vooral zo te houden. Het klinkt misschien cliché, maar voor de meeste mensen betekent een rommelige werkplek ook een rommelige hoofd. En deze rommel in je hoofd staat je concentratie, focus en productiviteit vaak in de weg.

Als dat zo is, is een opgeruimde werkplek de oplossing

Daarom deel ik 5 opruimtips die je kunt gebruiken om orde in de chaos en rust op je bureau te scheppen.

1. Leg alleen spullen op je bureau die essentieel zijn voor je werk

Je bureau is in feite een werkblad waar alleen spullen horen die je nodig hebt om je werk te doen. Om prettig en efficiënt te werken, is het belangrijk om genoeg ruimte te hebben om je spullen neer te zetten. Ook is het fijn om voldoende bewegingsruimte te hebben. Je wilt toch makkelijk bij je spullen kunnen, toch?

Daarom is het belangrijk om je bureaublad zo leeg mogelijk te houden door het aantal spullen tot een minimum te beperken. Over het algemeen heb je genoeg aan je laptop (of monitor met toetsenbord), muis, notitieboek, planner en pen. Als je deze spullen ook een vaste plek geeft, heb je naast meer ruimte ook een rustige en overzichtelijke werkplek.

Heb je een voorraad pennen, potloden, post-its op je bureau liggen? Die berg je voortaan ergens anders op. Je schrijft toch maar met 1 of 2 pennen? Hetzelfde geldt voor de stapels papieren, tijdschriften en to-do-lijsten die je niet nodig hebt. Deze nemen alleen maar kostbare werkruimte in beslag. Zorg ook voor een prullenbak naast je bureau. Op deze manier kan je overbodige spullen direct weggooien.

Heb je ook van die ongezellige stroomkabels op je bureau liggen? Deze dingen zitten in de weg, en zorgen vaak voor een onrustige en rommelige werkplek. Werk ze weg met bijvoorbeeld kabelgoten, binders of een papierklem.

2. Ruim je bureaulades op

Nu je bureaublad opgeruimd en georganiseerd is, heb je ruimte nodig om je voorraad pennen, potloden en post-its op te bergen. Voor je je voorraad opbergt is het raadzaam om eerst je bureaulades leeg te halen. Vervolgens sorteer je alle spullen. Pennen bij pennen. Potloden bij potloden. Notitieboeken bij notitieboeken.

Als je dit gedaan hebt, zie je meteen hoeveel je van elk soort hebt. Misschien ontdek je dat je 10 notitieboeken, 2 nietmachines en 5 scharen hebt. Vraag jezelf af of je dit allemaal nodig hebt. En houd alleen de spullen die essentieel zijn voor je werk.

De spullen die je houdt, geef je een vaste plek. Hierbij is het belangrijk om soortgelijke spullen bij elkaar op te bergen. En dat je de meest gebruikte spullen bij de hand houdt. Dus als je je nietmachine vaak gebruikt, leg je het in de bovenste lade van je bureau. Gebruik je de perforator zelden? Berg deze in de onderste lade op.

Op deze manier kun je alles makkelijk terugvinden. Maar vooral terugleggen zodat je je bureau makkelijker opgeruimd kunt houden.

3. Creëer een systeem om je papierstroom op orde te houden

Ondanks dat we tegenwoordig veel digitaal doen, kunnen we niet zonder papier. Enerzijds print je documenten uit omdat dat bijvoorbeeld prettiger leest. Anderzijds ontvang je het een en ander via de post. Deze papieren belanden vaak op je bureau. Met een beetje geluk wordt dat een mooie stapel.

Soms zorgt zo’n mooie papierstapel dat je werkplek niet bepaald overzichtelijker of prettiger wordt. Het gevolg hiervan is dat je slecht kunt concentreren en je productiviteit hierdoor afneemt. Daarom is het belangrijk om een systeem te gebruiken om je papierstroom onder controle te krijgen. Maar vooral om het zo te houden.

hoe je thuiswerkplek opruimt

Je kunt dit doen door 2 tijdschriftcassettes te gebruiken. De eerste label je Doen. Hierin stop je de papieren waar je iets mee moet doen. De 2e cassette label je Archiveren of bewaren. Leg hierin alle papieren die je in ordners wilt bewaren of later wilt scannen om aan je digitale archief toe te voegen. Op deze manier creëer je orde in je papierwerk en blijft jouw bureau netjes opgeruimd.

4. Maak je werkplek regelmatig schoon

Je werkplek regelmatig schoonmaken is niet alleen hygiënisch. Het heeft ook een positief effect op je werkplezier. Daarnaast gaan spullen die je regelmatig schoonmaakt en onderhoudt over het algemeen langer mee.

Denk bijvoorbeeld aan je toetsenbord. Zonder kun je echt niet werken. Omdat je het intensief gebruikt wordt het snel vies. Als je goed kijkt zit er vaak stof tussen de toetsen. Misschien eet je wel eens een broodje boven op je toetsenbord. In zo’n geval vallen er zeker broodkruimels op je toetsenbord. Deze komen vervolgens tussen de toetsen. Het gevolg hiervan is dat je van die klemmende toetsen krijgt.

Dus, wil je het leven van je toetsenbord of laptop te verlengen, dan is het raadzaam om deze regelmatig schoon te maken. Vergeet niet je muis, monitor en bureaublad ook wat aandacht te geven. Ze worden ook intensief gebruikt.

5. Sluit je werkdag af met een opruimrondje

Wanneer je klaar bent met werken, sluit je werkdag af met een opruimrondje. Zie het als het resetten van je werkplek. Om te beginnen leg je de spullen die niet op je bureau horen terug op hun plek. Denk hierbij aan de nietmachine, markers of documenten. Daarna breng je je koffiemok, waterfles of bord naar de keuken. Wanneer je dit elke dag doet, wordt het een gewoonte die je weinig tijd kost.

Het doen van dit rondje heeft z’n voordelen. Zoals de volgende dag aan een opgeruimde werkplek zitten en meteen aan de slag kunnen. Het verschil is meteen merkbaar omdat alle spullen die je nodig hebt op hun vaste plek liggen. Je bent geen tijd meer kwijt aan het zoeken. En je hoeft die vieze koffie- of theemokken niet eerst naar de keuken te brengen. Dat scheelt je 1 ochtend irritatie, vind je niet?

Hoe ging het verder met Noëlla?

Samen hebben Noëlla en ik haar thuiswerkplek opgeruimd en georganiseerd. Aan het einde van de opruimsessie had ze alleen haar laptop, muis en een pennenbak op haar bureau staan. De spullen die ze dagelijks nodig heeft, maar niet per se op haar bureau hoeven te staan, kregen een vaste plek in de bovenste lade van haar ladekast. De rest van haar spullen kregen logische plekken in de overige lades.

2 maanden na onze laatste opruimsessie stuurde Noëlla me foto’s van haar werkplek en slaapkamer op. Ze wilde haar successen met me delen. Haar eerste succes was haar werkplek. Sinds we het onder handen hebben genomen, heeft ze geen moeite om het opgeruimd te houden. Om niet te hebben over haar werk. Ze gaat, zoals ze dat zelf zegt, als een speer.

Het allerleukste vond ik dat ze de smaak zo te pakken had dat ze haar slaapkamer ook opgeruimd heeft. Geweldig!

 

Wil je mijn handige opruimtips ontvangen? Schrijf je in voor mijn Opruimmails.

 

Gerelateerde blogs

Hoe lang moet je je administratie bewaren?

Wat heb ik nodig om succesvol op te ruimen

Lente opruimkriebels: 10 dingen die je vandaag opgeruimd hebt

Moeite met sentimentele spullen opruimen: hoe Carla’s nieuwe inzicht haar op weg hielp

Waar kun je met je spullen terecht na het opruimen van je huis?

Delen op:

Elma Gomes-Jardin
elma@gewoonopgeruimd.nl

Hoi! Ik ben Elma Gomes-Jardin. Ik ben een voormalig rommelkont die houdt van structuur en rust. Als moeder van 3 kinderen weet ik hoe het is om elke dag te worstelen met een overdaad aan spullen, een overvolle agenda en een huishouden dat alles behalve op rolletjes loopt. Het ontspullen, organiseren en opruimen van mijn huis heeft mij veel ruimte, rust en tijd gegeven. Omdat ik weet dat andere vrouwen ook hiermee worstelen, deel ik al mijn opruimtips in mijn blogs.

Geen reactie's

Geef een reactie