Praktische tips voor een overzichtelijk schooljaar en georganiseerd gezin

georganiseerd bureau bij blog overzichtelijk schooljaar gezinsleven en huishouden

Praktische tips voor een overzichtelijk schooljaar en georganiseerd gezin

“We willen komend schooljaar meer overzicht zodat ons gezin en leven georganiseerd aanvoelen”. Dat was het antwoord op mijn vraag wat haar grootste wens was. Mijn klant was namelijk de jaarlijkse terugkerende chaos in huis en haar leven beu. Daarom wilde ze meer dan praktische en passende oplossingen voor haar opruimproblemen. Ze wilde ook oplossingen zodat ze niet meer achter de feiten aan zou lopen maar juist meer overzicht had en daardoor meer controle over haar huishouden en gezinsleven. Wat zou dat een verschil maken in de ochtenden. Om niet te hebben over de rest van de dag.

Overzicht brengt rust in het schooljaar en helpt je gezin georganiseerd te blijven

Voor de meeste gezinnen die ik ken, brengt het begin van het nieuwe schooljaar verschillende soorten stress met zich mee. Dit is niet zo gek want er komt best veel bij kijken. Helaas blijft de drukte en hectiek niet voorbehouden aan het begin van het schooljaar. Als je goed kijkt, hebben gezinnen met schoolgaande kinderen verschillende momenten in het jaar die drukker zijn dan andere. Wanneer je daar niet op voorbereid bent, is het overzicht zoek en is je gezinsleven alles behalve georganiseerd. Wanneer je alleen maar achter de feiten aanloopt, kom je te laat op je werk en je kinderen op school. Ben je continu op zoek naar spullen en loop je gestrest rond.

Wat moet je doen voor een overzichtelijk schooljaar, georganiseerd gezin en huishouden?

Herken jij je in de terugkerende chaos? Dan raad ik je aan om dit artikel verder te lezen. Ik heb namelijk 14 tips op een rij gezet die je zullen helpen om het komend schooljaar overzichtelijker te maken zodat jouw gezin en huishouden het hele jaar door goed georganiseerd blijven.

1. Leg in de avond alle outfits alvast klaar voor de volgende dag

In de avond heb je meer tijd om jouw outfit en die van je kinderen samen te stellen en klaar te leggen voor de volgende dag. Je hebt niet alleen meer tijd, maar ook meer geduld want in de avond heb je minder last van die vervelende tijdsdruk die de ochtendspits met zich meebrengt. Hierdoor loopt het uitzoeken van een leuke kinder outfit soepeler dan in de vroege ochtend wanneer je kind ook nog slaapdronken is.

Als jij (of je kind) liever in de ochtend uitzoekt wat je wilt aantrekken, dan raad ik je aan om jullie kledingkast op te ruimen. Op deze manier kun jij je kleren en die van je kinderen makkelijker en sneller vinden. De kans is dan ook kleiner dat je de kast rommelig achterlaat. Bovendien scheelt dit iedereen in huis een boel ochtendstress!

Probeer de kledingkast zo in te delen dat alle kleren per categorie opgeborgen zijn. Dat wil zeggen alle soortgelijk items bij elkaar: t-shirts bij t-shirts, sokken bij sokken, truien bij truien en ga zo maar door. Werkt dit niet voor een van je gezinsleden? Overweeg dan om vaste setjes voor elke dag van de week samen te stellen. Het enige wat de persoon in kwestie hoeft te doen, is 1 van de vooraf samengestelde outfits te pakken en deze aan te trekken.

Lees ook: Hoe ruim ik mijn kledingkast als een pro op?

2. Zet de ontbijtspullen alvast klaar

Voortbordurend op tip 1 kun je veel tijd winnen door de tafel alvast te dekken voor je naar bed gaat. Dit kun je uitgebreid doen, maar je kunt ook ervoor kiezen om de stapel ontbijtborden, bekers en bestek op tafel neer te zetten. Dit scheelt je weer een handeling en tijd in de vroege ochtend.

Ik adviseer mijn klanten om een ontbijtmandje in het leven te roepen. Hierin bewaar je alle broodbeleg in zoals pindakaas, hagelslag of chocopasta. Ook eentje voor koud broodbeleg zoals kaas, kipfilet of spreads. Je kunt ervoor kiezen om de eerste in de avond alvast op tafel neer te zetten. Dan hoef je in de ochtend alleen het mandje met koud beleg uit de koelkast te pakken. Weer een handeling minder!

Wat ik ook adviseer is om de broodtrommels, fruitbakjes en drinkbekers de avond ervoor klaar te zetten. Het scheelt je niet alleen een handeling, maar je hebt dan ook meer overzicht over wat er gaande is aan tafel. Zo kun je zien wie hulp nodig heeft met het smeren van zijn boterhammen of de kinderen bij de les te houden.

Je kunt zelfs een stap verder gaan in je voorbereiding door ‘s avonds alvast jullie boterhammen te smeren en de waterflessen te vullen. Fruit zoals druiven kunnen prima de avond ervoor in een fruitbakje gedaan worden.

Door deze dingen elke avond klaar te leggen heb je in de ochtend niet alleen meer tijd. Maar ook meer rust en overzicht waardoor je ontspannen aan tafel zit, het spits uurtje soepeler verloopt en je bovenal het gevoel hebt dat het overzicht hebt en de boel georganiseerd verloopt.

3. Zorg voor een vaste ‘dumpzone’ voor schoolspullen

Een ‘dumpzone’ is een vaste plek in jouw huis waar je kinderen al hun spullen kunnen droppen wanneer ze thuiskomen van school. Door zo’n plek in het leven te roepen voorkom je dat ze een spoor aan schooltassen, schoenen, jassen, sjaals, mutsen en wat nog meer achter zich laten.

Hoe maak je een succesvolle ‘dumpzone’? Allereerst moet de ‘dumpzone’ een logische plek in huis krijgen. Vervolgens moet het voor alle bewoners duidelijk zijn dat de gekozen plek deze functie heeft. In het begin zul je ze regelmatig eraan moeten herinneren dat ze hun spullen op deze plek moeten ‘dumpen’ en dat ze dit meteen bij binnenkomst moeten doen. Nieuwe gewoontes aanleren vraagt tijd om ze onder de knie te krijgen.

Vervolgens moet het opbergsysteem super makkelijk in gebruik zijn anders wordt deze niet gebruikt waardoor spullen ergens anders in huis worden gedumpt. Dus als je een kapstok hangt, hang het op kinderhoogte. Anders belanden de jassen op de vloer of stoel in plaats van aan de kapstok. Leg een mand neer waar sjaals, mutsen en handschoenen erin gegooid kunnen worden.

4. Haal belangrijke spullen uit de schooltassen

Om van tip 2 een succes te maken, moeten de broodtrommels, waterflessen en fruitbakjes wel schoon zijn. Dus wanneer je kinderen binnenkomen is het zaak dat ze (of jij afhankelijk van hun leeftijd) deze spullen uit hun tassen halen. En het liefst deze spullen meteen in de vaatwasser leggen, op het aanrecht of de eettafel neerzetten. Zolang ze deze spullen op een vaste plek neerzetten, is het prima.

De bedoeling is dat deze spullen uit de tassen gehaald worden zodat er ‘s ochtends niet naar gezocht hoeft te worden. En dat ze niet op het laatste moment nog gewassen moeten worden. Of dat je op de eerste schooldag na de vakantie een beschimmelde broodtrommel uit een tas haalt.

5. Verzamel alle binnenkomende papieren en knutsels op een vaste plek

Tip 5 sluit mooi aan op tip 4 als je een overzichtelijk schooljaar, georganiseerd gezin en huishouden wilt. Kinderen nemen veel papier mee naar huis. Hetzij belangrijke papieren, prachtige tekeningen of knutsels. Als je deze niet meteen bij binnenkomst aanpakt, heb je binnen de kortste keren overal stapels papier in huis liggen. Deze stapels zorgen vervolgens dat je huis een rommelig aanvoelt en de rust ver te zoeken is.

De papieren tsunami kun je onder onder controle krijgen door bijvoorbeeld de tekeningen en knutsels meteen te sorteren. Betrek je kind hierbij door te vragen welke het allermooiste is en hang die meteen op. Verder kun je ervoor kiezen om de rest weg te gooien. Als dat een te rigoureuze stap is, leg de overige tekeningen in een daarvoor bestemde tijdschriftcassette zodat je deze op een later moment sorteert. Realiseer je hierbij dat je niet alles hoeft en moet bewaren. De meeste kinderen doen er later niets met die doos kindertekeningen. Behalve de inhoud in de papierbak te gooien.

Naast tekeningen en knutsels, nemen je kinderen ook belangrijke papieren mee naar huis. Sommige met alleen informatie, maar andere moeten ondertekend terug naar school. En niks is zo enerverend als in de ochtend te moeten zoeken naar zo’n papier die je nergens kunt vinden! Tenzij je een vaste plek hebt waar je deze bewaart. Bij mij thuis heb ik een doorzichtige tijdschriftcassette op de buffetkast staan waar we deze documenten tijdelijk parkeren tot het moment dat ze de schooltas terug in moeten.

6. Gebruik een gezinsagenda

Of je kinderen op de basisschool of op de middelbare school zitten, je ontkomt er niet aan al die schoolafspraken. Denk maar aan de kennismakings-, mentor- en 10-minutengesprekken. Dan heb je ook nog de studiedagen, sportdagen, verkorte roosterdagen etc etc. Daarbovenop komen ook nog de buitenschoolse activiteiten zoals zwemles, hockey, tekenles, speelafspraken en ook nog bezoekjes aan de tandarts en orthodontist.

Dit alles in de gaten houden zonder het ergens te noteren is ‘wishfull thinking’ want je gaat gegarandeerd iets vergeten. Bovendien brengt het onthouden alleen maar mentale rommel omdat het overzicht ver te zoeken is wat zich vervolgens in onrust vertaalt. Je brein is namelijk gemaakt om te denken en problemen op te lossen. Niet om als wandelende agenda dienst te doen.

De makkelijkste manier om het schooljaar overzichtelijk te houden, is om een digitale agenda te gebruiken zoals Google Calendar. Je geeft ieder gezinslid zijn eigen kleur. Daarna zet je alle schoolvakanties, studiedagen, toetsweken en alle seizoensfeesten inclusief juffendag in.

Zo’n digitale agenda heeft een aantal voordelen. Je kunt het overal raadplegen. Je kunt je agenda met je partner delen zodat hij / zij niet alleen de gemaakte afspraken ziet, maar ook kan wijzigen en nieuwe erin kan zetten. Zelf vind ik handig dat je meerdere meldingen kunt toevoegen zodat je deze afspraken niet vergeet. Je kunt de melding als een pop-up op je scherm krijgen of als e-mail. Ook kun je de oppas of oma als gast toevoegen waarna ze een melding per mail ontvangen en de afspraak in hun agenda kunnen zetten. Wat super handig is als andere mensen je kinderen van school moeten ophalen en ergens naar toe moeten brengen.

Veel van mijn klanten gebruiken op mijn aanraden Google Calendar (een andere mag natuurlijk ook). Ik moet zeggen dat ze sindsdien meer overzicht en rust in hun dagelijkse leven ervaren. Ook ik gebruik een digitale agenda. Ik moet zeggen dat het voor mijn gezin de ware oplossing was om controle terug te krijgen over ons gezinsleven. Sindsdien lopen we niet meer achter de feiten aan.

Een ander handige optie is de gezinsplanner. Ze zijn tegenwoordig zelfs voor grote gezinnen te vinden. De werkwijze is hetzelfde: je kent ieder gezinslid een kleur toe waarna je alle afspraken in de planner noteert. Vervolgens hang je het op een centrale plek in huis waar iedereen makkelijk bij kan om deze te raadplegen of afspraken in te zetten. Het nadeel hiervan is wel dat je niet overal mee kunt nemen en gemaakte afspraken op een andere manier moet delen.

Combineren kan natuurlijk ook. Dat deed ik vroeger ook. Sommige klanten van mij vinden het ook fijner om naast een digitale agenda een papieren planner te hebben.

Lees ook: Back to school tips voor een ontspannen begin van het schooljaar

7. Plan de maaltijden

In het Engels heet dit ‘meal planning’. Je kunt het zo uitgebreid doen als je wilt door ook het ontbijt, lunch, avondeten en zelfs de tussendoortjes te plannen. De meeste mensen die ik ken, plannen met name het avondeten. Wat op zich logisch is want dit is de maaltijd waar je de meeste tijd aan besteed en planning van je vraagt. Met planning bedoel ik dus de boodschappen doen, wanneer je kookt en wat je gaat koken.

Zomaar maaltijden op de planner zetten, is niet voldoende. Om je maaltijd planning een succes te maken, moet je deze wel goed aanpakken. Allereerst pak je je agenda om na te gaan hoe de komende week eruit gaat zien. Op de dagen dat je later thuiskomt of vroeg in de avond weg moet, is het handig om iets klaar te maken wat je snel op tafel hebt staan. Wanneer je een rustig dagje hebt, kun je je dan uitleven en uitgebreid koken. Of op zo’n rustig dagje kun je een dubbele portie of zelfs 2 gerechten klaarmaken.

Hierbij is het wel handig om een aantal standaard recepten of gerechten te hebben waarvan je weet hoe lang je nodig hebt om ze klaar te maken. Bijvoorbeeld pasta is zo’n gerecht dat je snel geserveerd hebt. Als je deze recepten op papier of in een app hebt, kun je makkelijk rouleren zodat jullie gevarieerd eten.

Wanneer je met behulp van je agenda het weekmenu hebt samengesteld, dan ga je eerst intern shoppen. Met intern shoppen bedoel ik dat je in de voorraadkast, keukenkast, koelkast en diepvries kijkt wat je al in huis hebt. Op deze manier voorkom je dat je dingen dubbel koopt en maak je je voorraad op voordat deze over de datum raakt.

Door zo de maaltijden te plannen heb je meer rust in je hoofd. Minder stress in de avond want je hoeft onderweg naar huis niet te bedenken wat jullie gaan eten en ook geen boodschappen te halen. Je verspilt minder eten en geld. Het is beter voor het milieu. En als je het weekmenu op een bord schrijft, kunnen je kinderen zien wat er op het menu staat. Dat scheelt je de bekende vraag “Mam, wat eten we vandaag”.

8. Plan voldoende me-time

Deze tip is speciaal voor alle moeders en vaders. Als ouder wil je het liefst alles perfect doen. Als je niet oplet, loop je aan jezelf voorbij waardoor je als een energieloos, uitgeblust en overweldigd hoopje mens door het leven gaat. Op het moment dat je je zo voelt, voelen al die ballen die je in de lucht wilt en vooral moet houden loodzwaar aan.

Daarom is het belangrijk om voldoende me-time in te plannen. Tijd voor jezelf inplannen is geen luxe, maar een noodzaak om je gezin en huishouden georganiseerd draaiend te houden.

Las dus regelmatig tijd in om je batterij op te laden. Dit kun je doen door tijd vrij te maken voor een wandeling. Bijvoorbeeld door een ommetje te lopen nadat je je kinderen op school hebt afgezet. Je kunt eens in de zoveel tijd lang in bad liggen. Misschien is een paar minuten mediteren iets voor je. Kijk wat bij je past en wat jou energie geeft. Pas wel op dat je social media als me-time gebruikt. Hoe leuk social media ook is, toch is het een energieslurper. Om niet te hebben over de kostbare tijd die je al scrollend aan kwijt bent.

9. Zorg voor een rustig begin van je dag

Hoe begin je je dag op een rustige manier als je kinderen hebt? Vroeg ik mezelf ooit af toen ik hunkerde naar een ontspannen begin van de dag. De ochtenden met 3 jonge kinderen waren namelijk best chaotisch en ik merkte dat een ontspannen Elma voor meer rust en overzicht zorgde.

Voor mij bleek een kleine verandering in mijn ochtendroutine de oplossing te zijn. Namelijk iets eerder opstaan dan mijn gezinsleden. Na wat uitproberen kwam ik achter dat 15 minuten eerder opstaan mijn doel diende. Daarentegen heeft een van mijn klanten het dubbele nodig om wakker te worden om rustig haar ‘ding’ te doen.

Wat je tijdens die 15 of 30 minuten doet, is aan jou. Maar doe alleen dingen voor jezelf zoals rustig douchen, een paar bladzijden lezen, naar een podcast luisteren, 10 minuten mediteren, ongestoord je make-up aanbrengen of simpelweg genieten van je eerste bakkie thee of koffie van de dag.

Ik geef toe dat eerder opstaan best een investering is, maar deze investering betaalt zich in drievoud terug. Je zult merken dat je op termijn minder geleefd voelt omdat jij de dag rustig begonnen bent door jezelf eerst aandacht te geven. Hierdoor heb je meer geduld en aandacht om je kinderen te helpen op tijd de deur uit te gaan.

10. Ga op tijd naar bed

Wil je tip 9 kunnen toepassen, dan zul je op tijd naar bed moeten. Voldoende slaap is essentieel voor je gezondheid en om goed te kunnen functioneren. Wanneer je uitgerust bent, kun je makkelijker het overzicht houden over alle facetten uit je leven. Denk maar aan alle dingen die te maken hebben met school, je werk en het huishouden. Bezuinigen op je slaap is helemaal geen optie.

Als je momenteel om middernacht naar bed gaat, maar 22:30 je streven is, dan zit je met een verschil van 1,5 uur. Best wel een stap waar je brein niet blij van wordt want deze houdt namelijk niet van verandering.

Hoe pak je het dan aan? In kleine stapjes door telkens 15 minuten eerder naar bed te gaan. Als je het zo wilt aanpakken, dan komt alarm goed van pas. In bovenstaand voorbeeld stel je je alarm in om 23:45. Gaat het na 1 week goed? Dan stel je je alarm in om 23:30. Ga zo door totdat je je doel bereikt hebt.

11. Ruim de boel op en geef alles een vaste plek

Wanneer je net als mijn klant droomt van een schooljaar met meer overzicht en een georganiseerd gezin en leven, dan is het belangrijk om je huis op te ruimen en al je spullen een vaste plek te geven.

Met opruimen bedoel ik dat je op z’n minst de belangrijkste plekken in jouw huis aanpakt door deze, waar nodig, te ontspullen zodat je spullen overhoudt die je vaak en graag gebruikt. De spullen die je overhoudt moeten jouw leven makkelijk en aangenaam maken. Je moet er blij van worden als je naar ze kijkt. Want je huis hoeft na het opruimen geen kille woning te worden. Veel mensen zijn daar namelijk bang voor. Maar feit is dat de spullen die je nuttig en ontzettend mooi vindt, beter tot hun recht komen als je je huis opgeruimd hebt. Bovendien geniet meer van wat je hebt. Het overzicht houden gaat je makkelijker af waardoor je meer rust in je huis en leven ervaart.

Lees ook: Huis opruimen: waar moet ik beginnen?

12. Zorg voor een opgeruimde werkplek voor je kinderen

De meeste volwassenen en kinderen kunnen zich beter concentreren als ze een opgeruimde werkplek hebben om te werken of huiswerk te maken. Rommel geeft prikkels die je bewust en onbewust waarneemt. En dus moet verwerken. Het gevolg is niet alleen dat je je slechter concentreert, maar als je dat wel kunt doen, dan kost het je meer tijd om je werk gedaan te krijgen. Dat is toch zonde?

Dus, plan een paar uurtjes om samen met je kind zijn bureau op te ruimen zodat hij een rustig plekje heeft om te werken. Hoe pak je het opruimen aan? Je kunt het opruimen op verschillende manieren aanpakken. Bijvoorbeeld door per categorie op te ruimen. Leg alle pennen, alle schriften of kleurstiften bij elkaar. Ga na wat nog bruikbaar is. De rest gooi je weg of doneer je. Een andere manier is om elk voorwerp te pakken en meteen te beslissen wat je houdt of weggooit.

Wanneer het bureau leeg is, maak je deze schoon en richt je deze vervolgens in. Probeer het bureaublad zo leeg mogelijk te houden want het is belangrijk dat je kind voldoende ruimte heeft voor zijn laptop, boeken en schriften. Dit wil niet zeggen dat het een steriele bedoening moet worden. Naast de essentiële spullen kun je wat gezellige dingen op het bureaublad neerzetten. De meeste kinderen vinden het leuk om een plantje, iets om te freubelen of een mooie tekening op hun bureaublad neer te zetten.

Richt vervolgens de bureaulades zo in dat je soortgelijke spullen bij elkaar opbergt en ze een vaste plek krijgen. De meest gebruikte spullen berg je op in de bovenste lade. Op deze manier kan je kind zijn spullen moeiteloos pakken en (hopelijk) meteen na gebruik opbergen.

Lees ook: 5 Tips voor een opgeruimde thuiswerkplek (zodat je alles uit je dag kunt halen)

13. Beperk het heen en weer lopen tot een minimum

Benut iedere minuut die je hebt door het heen en weer lopen tot een minimum te beperken. Het is namelijk zo dat een goed lopende ochtendroutine meer is dan alleen op tijd opstaan of jullie spullen de avond ervoor klaar te leggen. Een soepele ochtendroutine is afhankelijk van hoe en waar handelingen zoals aankleden, haren kammen en tanden poetsen gedaan worden. Wanneer deze dingen gesmeerd verlopen heb je het gevoel dat je gezin en huishouden goed georganiseerd zijn en dat je het overzicht en de controle hebt.

Dus ga eens rustig na hoe jullie ochtend verloopt. Wat goed werkt, blijf dat gewoon doen. Blijkt iets niet goed te werken, ga eerst na waarom dat zo is. Wanneer dat duidelijk is, ga je een oplossing voor bedenken en deze toepassen. In het geval van mijn klant bleek dat ze veel tijd kwijt waren met het aankleden. Toen we samen keken hoe dat kwam, bleek dat het aan het heen en weer lopen lag inclusief alle leuke afleidingen die haar kinderen onderweg tegenkwamen.

De oplossing die het beste bij mijn klant en haar gezin pastte, was om de kinderen meteen na het opstaan aan te kleden en pas daarna te gaan ontbijten. Vervolgens beneden de tanden te poetsen en haartjes te kammen zodat niemand boven hoefde te gaan waar leuke afleidingen op de loer liggen. Een andere oplossing voor ditzelfde probleem is om in plaats van meteen aan te kleden eerst te ontbijten en het aankleden, tanden poetsen en haren kammen beneden te doen.

14. Evalueer regelmatig en pas waar nodig dingen aan

Zelfs de meest georganiseerde gezinnen evalueren regelmatig of bestaande routines en systemen nog voor ze werken. Waar nodig passen ze deze aan zodat ze beter aansluiten bij de fase waarin hun gezin zich op dat moment bevindt. Dit raad ik je ook aan. Bijvoorbeeld om de 6 maanden of 1 keer per jaar tijdens de zomervakantie.

Door regelmatig te evalueren en bij te sturen, blijft de boel niet alleen lekker soepel lopen. Je houdt het overzicht makkelijker over alles wat gedaan, geregeld of opgelost moet worden. Dit komt omdat je terugkerende handelingen op de automatische piloot doet. Dingen die je op deze manier doet, kosten je vrijwel geen tijd en energie. Dat levert meer rust in je hoofd en leven. Wat goed van pas komt op het moment dat er onverwachte dingen gebeuren die jouw onverdeelde aandacht nodig hebben om ermee te dealen. En dus houd je makkelijker het overzicht gedurende het hele schooljaar.

Kan ik ook een overzichtelijk schooljaar en georganiseerd gezin voor elkaar krijgen?

Als je mij vraagt of jij een georganiseerd gezin, huishouden en een overzichtelijk schooljaar kan hebben, dan is mijn antwoord JA! Misschien vraag je je af hoe je al deze tips het beste kunt toepassen. Als dat zo is, dan adviseer ik je om deze blog nog een keertje te lezen en de tip die jou het meest aanspreekt als eerste toe te passen. Werkt de tip, dan blijf je deze toepassen. Nu heb je groen licht om met de eerstvolgende tip aan de slag te gaan.

Mocht een tip niet werken, probeer eerst na te gaan hoe dat komt. Vaak vind je op deze manier wat wel voor jullie werkt. Of pak een andere tip en ga daarmee aan de slag.

 

Wil je meer handige opruimtips ontvangen? Schrijf je hier in voor mijn Opruimmails.

Als dank voor je inschrijving ontvang je mijn 7 handige opruimtips om je eerste stappen te zetten naar een opgeruimd en georganiseerd huis.

 

Delen op:

Elma Gomes-Jardin
elma@gewoonopgeruimd.nl

Hoi! Ik ben Elma Gomes-Jardin. Ik ben een voormalig rommelkont die houdt van structuur en rust. Als moeder van 3 kinderen weet ik hoe het is om elke dag te worstelen met een overdaad aan spullen, een overvolle agenda en een huishouden dat alles behalve op rolletjes loopt. Het ontspullen, organiseren en opruimen van mijn huis heeft mij veel ruimte, rust en tijd gegeven. Omdat ik weet dat andere vrouwen ook hiermee worstelen, deel ik al mijn opruimtips in mijn blogs.

Geen reactie's

Geef een reactie