Waarom zou je een opruimcoach inhuren om je te helpen opruimen?

vaas met tekst waarom opruimcoach of professional organizer inhuren utrecht

Waarom zou je een opruimcoach inhuren om je te helpen opruimen?

Waarom zou ik een opruimcoach (ook bekend als professional organizer) inhuren om mij te helpen opruimen? Iedereen kan toch opruimen? Dit zijn 2 vragen die ik vaak krijg van mensen die helemaal geen moeite hebben met opruimen. De werkelijkheid is wel anders. Het is namelijk zo dat veel mensen moeite hebben met het opruimen en opgeruimd houden van hun huis. Ook zijn er veel mensen die niet weten wanneer ze de hulp van een opruimcoach kunnen vragen.

Waarom zou je een opruimcoach inhuren als je overal gratis tips kunt vinden?

Natuurlijk kun je allerlei boeken over opruimen lezen. Je kunt ook notitieboeken vol schrijven met tips en tricks die je oppikt in allerlei series die Netflix rijk is. Op YouTube zijn er ook veel filmpjes over deze materie te vinden. Als je Google raadpleegt kom je de een na de andere blog met handige opruimtips tegen. Om niet te hebben over de verschillende socialmediakanalen.

Toch zijn er veel mensen die het kunstje dat opruimen heet, niet onder de knie krijgen. Zelfs niet na jaren proberen. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die een professional organizer inhuren om hun te helpen opruimen. In dit artikel vertel ik je mijn 5 meest gehoorde redenen om een opruimcoach in te huren:

1. Je wilt leren opruimen

Je wilt de fijne kneepjes van het opruimen leren. Dat je het (nog) niet kunt, is trouwens niets om je voor te schamen! Opruimen is namelijk geen aangeboren eigenschap. Het is een vaardigheid die je moet leren. Net als schrijven of fietsen.

Wat je vaak ziet is dat ouders tegen hun kroost zeggen dat ze hun speelgoed of slaapkamer moeten opruimen. Maar dit niet vaak genoeg voordoen of vertellen hoe het moet. Omdat de meeste kinderen geen benul hebben wat er precies met opruimen bedoeld wordt, doen ze dan maar wat.

Voor kinderen is opruimen namelijk een heel breed begrip. Aan de ene kant wordt er vaak mee bedoelt dat je je spullen ergens netjes opbergt. Aan de andere kant dat je overbodige of kapotte spullen weg moet gooien.

Wat gebeurt er dan als je beide niet hebt geleerd? Dan weet je als volwassenen helemaal niet hoe en wanneer je moet ontspullen. Ook niet hoe je de boel dagelijks opgeruimd houdt. Laat staan hoe jij je spullen op een logische, en handige manier kunt opbergen.

Het gevolg is dat je een groot gedeelte van je leven rondloopt met de stempel: rommelkont van het gezin of sloddervos van de vriendinnenkring. Terwijl je in feite niet weet hoe je het moet doen.

De kunst is om in zo’n geval een manier van ontspullen en opbergen te vinden dat precies bij je past. Daar kun je een professional organizer voor inhuren.

Lees ook: Hoe leer je je kind zijn speelgoed opruimen – 7 Tips

2. Je wilt opruimen, maar je loopt vast

Je wilt opruimen. Maar voor je überhaupt begint met opruimen, loop je vast. De hoeveelheid spullen die je bezit is zo megagroot dat je verlamd raakt en niet weet hoe en waar te beginnen met ontspullen.

Misschien heb je je niet laten afschrikken door de hoeveelheid spullen die jouw huis rijk is. En ben je goed gemutst begonnen met opruimen. Maar al doende besef je dat je teveel hooi op je vork hebt genomen. Gevolg: je loopt vast.

Het kan ook zijn dat je niet weet wanneer iets eigenlijk rommel is. Misschien durf je het niet als zodanig te bestempelen. Alle spullen die je vastpakt zijn toch wel handige dingen? Misschien kleven er veel herinneringen aan en ben je bang deze kwijt te raken wanneer je spullen loslaat. Of je durft het cadeau van je lieve tante niet weg te doen. Ook al is het een oerlijke trui.

Wanneer je om wat voor reden dan ook vastloopt, dan kun je een opruimcoach inhuren om jou te helpen. Zij is getraind om je te helpen bepalen van bijvoorbeeld de beste plek om met opruimen te beginnen. Daarnaast weet ze je de juiste vragen te stellen waarmee ze jou helpt beslissen welke spullen wel of geen rommel zijn.

Lees ook: Huis opruimen: waar moet ik beginnen?

3. Je gaat verhuizen, verbouwen of geeft een ruimte een andere functie

Er zijn 3 momenten die zich uitstekend lenen om te gaan ontspullen. Verhuizen is een ervan. Het maakt niet uit of je kleiner, groter of in het buitenland gaat wonen. Verhuizen staat voor veel mensen gelijk aan een nieuwe start. Hoe fijn is het dan niet om alleen spullen mee te nemen die je super mooi vindt. Spullen die jou zo blij maken dat je ze graag gebruikt en zonder enige moeite voor wilt zorgen. En die 100% passen bij jouw nieuwe leven.

Wanneer je voor een verhuizing opruimt, bespaar je jezelf en anderen een veel tijd en energie. Om niet te hebben over de kosten. Want hoe meer spullen je hebt, hoe groter het verhuisbusje moet zijn. Des te meer geld je kwijt bent. Zelfs als je een klein busje huurt want je moet toch meerdere ritjes maken. Meer ritjes = hogere brandstofkosten.

Andere uitstekende momenten om op te ruimen zijn verbouwingen of als een ruimte in huis een andere functie krijgt. In beide situaties heb je ook met een deadline te maken. Bij de eerste moet vaak minimaal 1 ruimte leeg zijn voor de aannemer aan de slag kan. Bij de andere moet de ruimte ingericht en schoon zijn voor gebruik. Denk maar aan de komst van je baby of dat je samen gaat wonen.

Uit eigen ervaring weet ik dat bovenstaande situaties met de nodige hectiek en stress gepaard gaan. Vooral als je alle voorbereidingen moet combineren met een gezin, het huishouden, een baan en allerlei andere verplichtingen.

Dan is de investering in een opruimcoach meer dan de moeite waard. Met haar hulp ben je sneller klaar met inpakken omdat ze jou helpt kiezen welke spullen je meeneemt. Bovendien kan ze je ook advies geven hoe de nieuwe woning op een praktische en voor jou logische manier kunt indelen. Het mooie hiervan is dat je vanaf dag 1 je huis gemakkelijker opgeruimd kunt houden en volop ervan kunt genieten.

4. Je hebt een grote verandering in je leven achter de rug

De 4e reden om een professional organizer in te huren, is omdat er dingen in je leven veranderd zijn (life events). Of je zit midden in zo’n grote verandering en je wilt je leven een stuk makkelijker maken.

Life events komen in allerlei vormen en maten. Je hebt leuke zoals samenwonen of de geboorte van je kindje. Maar ook minder leuke zoals een scheiding of het overlijden van een dierbare. Hoe verschillend deze life events ook zijn toch hebben ze iets gemeen. Namelijk, ze weten je leven op z’n kop te zetten.

Als je dan een beetje op de mensen lijkt die ik help, dan is de kans groot dat in zo’n situatie het opruimen niet tot jouw top prioriteiten hoort en dus erbij inschiet. Of blijkt het bestaande systeem niet meer te passen bij de nieuwe fase van je leven. Wat je dan ziet is dat het langzaam maar zeker in huis rommeliger wordt. Het huishouden kost meer tijd en energie. Het overzicht is kwijt wat op z’n beurt stress oplevert.

In zulke situaties kan een professional organizer je op verschillende manieren helpen. Naast helpen met opruimen en het handig opbergen van je spullen, kan ze je helpen om je prioriteiten op een rij te zetten.

Door dit samen te doen, krijg je het overzicht en de controle terug over je dagelijkse leven. Je weet dan aan welke taken je je onverdeelde aandacht moet schenken, welke je kunt delegeren en welke je met een gerust hart van je to-dolijst kunt schrappen. Het resultaat is dat je alle ballen gemakkelijker in de lucht kunt houden en verder kunt gaan met je leven.

oranje bloemen waarom professional organizer opruimcoach inschakelen huis opruimen

5. Je kunt de motivatie niet vinden om je huis op te ruimen

Je wilt wel opruimen, maar hoe vind je de motivatie om dit te doen? Er zijn veel redenen waarom mensen de motivatie niet kunnen vinden om te beginnen met opruimen.

Een van de redenen die ik vaak hoor is dat men verlamd raakt door het idee een grote hoeveelheid spullen in hun uppie te moeten aanpakken. Anderen hebben zoveel rommelige plekken in huis waardoor ze helemaal geen idee hebben waar ze het beste kunnen beginnen met ontspullen.

Weer andere weten wel waar te beginnen, maar tijdens het opruimen schieten ze in de keuzestress met als gevolg dat ze geen beslissing durven te nemen met het gevolg dat ze deze spullen alleen maar lopen te verplaatsen. Als laatste, hoor ik vaak dat er zoveel ballen in de lucht gehouden moeten worden dat hun hoofd een en al chaos is waardoor ze geen energie hebben om die propvolle kasten onder handen te nemen. Laat staan om de motivatie ervoor te vinden.

Wanneer je graag wilt opruimen, maar moeite hebt om de motivatie te vinden en deze te houden, dan is het inschakelen van een opruimcoach geen overbodige luxe. Kijk maar om je heen hoeveel mensen tegenwoordig een huishoudelijke hulp inhuren om hun huis schoon te maken. Of een personal trainer om aan hun conditie te werken. Vrijwel niemand kijk er daar meer van op. Dus waarom niet iemand inhuren die je kan helpen om je huis op orde te krijgen?

Lees ook: Hoe vind ik de motivatie om te (blijven) ontspullen

Een opruimcoach inhuren levert je een opgeruimd huis en een opgeruimd hoofd

Bovenstaande redenen zijn maar het topje van de ijsberg waarvoor mensen een opruimcoach inhuren. Dus niet alleen als je spullen opruimen moeilijk vindt. Maar ook als je moeite hebt je huishouden zo te organiseren dat het op rolletjes loopt. Als je administratie bijhouden niet lukt of chronisch tijd tekort komt om allerlei taken gedaan te krijgen.

Herken je in een van bovenstaande maar schaam je om hulp te vragen? Dat is nergens voor nodig! Het is juist tof dat je de hulp inschakelt van een professional organizer om jou te helpen naar een opgeruimd huis en daarbij behorende opgeruimd hoofd. Een mooier cadeau kun je jezelf niet geven.

 

Wil je mijn handige opruimtips ontvangen? Schrijf je hier in voor mijn Opruimmails. 

Als dank voor je inschrijving ontvang je mijn 7 handige opruimtips om je eerste stapjes te zetten naar een opgeruimd huis.

 

Delen op:

Elma Gomes-Jardin
elma@gewoonopgeruimd.nl

Hoi! Ik ben Elma Gomes-Jardin. Ik ben een voormalig rommelkont die houdt van structuur en rust. Als moeder van 3 kinderen weet ik hoe het is om elke dag te worstelen met een overdaad aan spullen, een overvolle agenda en een huishouden dat alles behalve op rolletjes loopt. Het ontspullen, organiseren en opruimen van mijn huis heeft mij veel ruimte, rust en tijd gegeven. Omdat ik weet dat andere vrouwen ook hiermee worstelen, deel ik al mijn opruimtips in mijn blogs.

Geen reactie's

Geef een reactie